Kategorie wpisów
Newsletter
Napiszemy do Ciebie o nowościach w nutach i książkach muzycznych.

Jak sobie radzić z tremą? Skuteczne sposoby dla muzyków

0
Wygraj z tremą! Skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem na scenie

Przejmij kontrolę nad stresem!

Ale jak? Na początku …

Polub siebie, doceń i zaakceptuj!

Tak! Od tego zacznijmy. Nie będziemy dzisiaj pisać: Ćwicz więcej! Naucz się dobrze utworu! Zakładamy, że to jest, a problem tkwi w czymś innym. Psychika! To na niej dzisiaj się skupimy. W walce z tremą istotne jest rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych emocji i precyzyjnego ich nazywania. W taki sposób mamy szansę dotrzeć do naprawdę ciekawych wniosków. Najważniejsze jest nie dominujące uczucie lęku, czy strachu, ale nadzieja, ulga, satysfakcja. Spróbuj odnaleźć w sobie te uczucia. One z pewnością pojawiły się w którymś momencie. Być może poczułeś je w trakcie przygotowania do występu, a może podczas jakiegoś występu, który wspominasz dobrze? Doświadczyłeś uczucia satysfakcji podczas gry? Przypomnij sobie wszystkie swoje przyjemne emocje związane z instrumentem. Odtwórz pozytywne aspekty grania dla publiczności i skup się na ich odczuwaniu. Zaaranżuj je w swojej głowie.
Nie pozwól, by nieprzyjemne emocje przybrały postać nawykowych i zautomatyzowanych reakcji na sytuację. Świadoma praca nad psychiką pozwala uniknąć reagowania lękiem scenicznym na występ.

Twoje myśli mają moc!

Wiesz, kto jest najbardziej podatny na paraliżująca tremę? Przede wszystkim osoby z niską samooceną, u których szwankuje wiara we własne możliwości. Również do tej grupy zaliczają się perfekcjoniści, którzy nie są w stanie znieść najmniejszej niedoskonałości. Takie osoby nie potrafią docenić nabytych już umiejętności, nieustannie patrzą na siebie krytycznym okiem, co nie pomaga podczas występu.
Czy kiedykolwiek zdarzyło się Tobie zadać pytanie:
Czy dobrze wypadnę? Co pomyśli o mnie nauczyciel / kolega? A co jak się pomylę?
Trema dopada, gdy zależy nam na opinii innych. Gdy kłębią się w głowie te destrukcyjne słowa.
Dlatego buduj odpowiednie emocjonalno – motywacyjne nastawienie do występu. Świadomie twórz pozytywne doświadczenia związane z występowaniem. Zacznij grać dla najbliższej osoby i stopniowo poszerzaj grono widzów. Graj jak najczęściej dla osób, które lubisz i kolekcjonuj dobre emocje z tym związane. Czytaj afirmacje. Niech pozytywne słowa staną się podstawą Twojej diety. Tak diety! Bo dieta to nie tylko to co jesz. Jest nią wszystko co oglądasz, słuchasz i co czytasz. Bądź w tym zakresie uważny i świadomie karm się tym, co pozytywnie wpływa na Twój umysł i psychikę. Praca nad sobą wymaga uważnej kontroli i samozaparcia w ciągłym kontrolowaniu myśli. Z czasem systematyczność poskutkuje powstaniem nowych rytuałów, co poprowadzi do wypracowania nowych nawyków.

Jak odzyskać panowanie nad sytuacją?


1. Wyeliminuj wszystkie dekoncentrujące czynniki, na które masz wpływ, a czas przed występem wykreuj z korzyścią dla siebie.
Co to oznacza?
Między innymi to, żeby unikać sytuacji, które mogą wywołać niepotrzebny stres. Wyjdź wcześniej z domu, by się nie spieszyć. Unikaj osób, które panikują i mówią o swoim zdenerwowaniu przed wejściem na scenę. Zadbaj o odpowiedni posiłek i dawkę ruchu, by uniknąć drażniącego uczucia głodu i dekoncentracji z tego powodu.
2. Otwórz się na publiczność.
Spójrz na swój występ z perspektywy potrzeb słuchacza. Skup się na tym co możesz dać publiczności, by Twój występ był przyjemnym doznaniem dźwiękowym. Pomyśl, jak ukazać piękno muzyki, a nie o ewentualnych pomyłkach.
3. Spróbuj uniezależnić się od opinii innych.
Po prostu skup się na zadaniu, jakie stoi przed Tobą odsuwając na dalszy plan myśl o sukcesie czy niepowodzeniu.

Kontrola stresu - tego da się nauczyć!!


A co jeśli naprawdę trudno jest odzyskać pewność siebie i powyższe rady nie działają?
Wtedy czas na oddziaływanie na stronę somatyczną, czyli po prostu na swoje ciało.
Naucz się kontrolować napięcie mięśniowe oraz oddech. Tu z pomocą przychodzą różne techniki relaksacyjne i ćwiczenia oddechowe. Ale, żeby dały zadawalający efekt należy pracować nad sobą dużo dużo wcześniej niż tylko przed samym występem. Ćwiczenia oddechowe przed występem z pewnością będą pomocne, ale my nie celujemy w pokonanie stresu jednorazowo, tylko długofalowo. W takim przypadku nauka kontroli ciała i oddechu to proces, który skutkuje dojrzałością sceniczną.

Ćwicz koncentrację. To tajna broń. Dobra koncentracja podczas występu pozwoli Tobie skoncentrować uwagę tylko na tym, co istotne podczas grania. Wszelkie czynniki utrudniające występ staną się mało istotne. Przestaniesz zwracać uwagę na szelesty, złe światło, złą temperaturę na sali itd.

Jak pokonać tremę? 5 skutecznych sposobów:

1. Zdobywaj doświadczenie na scenie

To jeden z najlepszych sposobów na tremę. Stwarzaj jak najwięcej sytuacji na granie przed publicznością. Okazji do grania może być naprawdę wiele. Weź sprawę w swoje ręce. Nie czekaj, aż ktoś wpisze Ciebie na koncert tylko zorganizuj swoje recitale. Może dobrym pomysłem będzie mini koncert dla dzieci w pobliskim przedszkolu? - to są naprawdę wspaniali odbiorcy. 

2. Ćwicz tak jakbyś grał koncert

Wiele godzin samodzielnego ćwiczenia to świetny czas na wypracowanie dobrych nawyków, które wykorzystasz podczas koncertu. Jak możesz sobie pomóc?
Wizualizacją! Wszystkie dobrze przygotowane utwory graj tak jakbyś grał na koncercie. Wyobrażaj sobie, że jesteś na scenie. Jak najczęściej wymyślaj pozytywne scenariusze swojego występu. Każdy najmniejszy szczegół od wejścia po zejście ze sceny. Myśl o satysfakcji jaka przychodzi po udanym koncercie.

3. Wypracuj każdy szczegół

Wyćwicz nie tylko swoją grę, ale i ukłon, czy sposób patrzenia na publiczność - patrz w punkt nad głowami. Odczytywanie z oczu, czy z mimiki twarzy emocji publiczności nie ma sensu, możesz przypadkiem napotkać na coś negatywnego, a to nie jest Tobie potrzebne. Po zakończeniu utworu podziękuj swoim odbiorcom, spokojnym niepospiesznym ukłonem. 

4. Pozytywne nastawienie i uśmiech

Pamiętaj, że Twoje emocje przechodzą na odbiorców. Dlatego zarażaj ich swoim uśmiechem i pozytywnym stosunkiem do muzyki. Kolekcjonuj dobre emocje związane z graniem dla innych. Nie myśl co o Tobie pomyślą, tylko co Ty możesz im dać swoją muzyką. Miej przyjemność z grania, a oni będą wtedy mieli przyjemność ze słuchania. 

5. Wyciągaj wnioski z błędów

Zagranie niewłaściwego dźwięku to nie koniec świata. Błędy, pomyłki zdarzają się nawet najlepszym. Zaakceptuj je i naucz się z nich wychodzić, a wtedy przyjdzie taki moment, że nie będą budzić w Tobie niepokoju i będzie ich coraz mniej. 

 

Polecamy - książki z naszej księgarni, z którymi opanujesz tremę!

Poniższe książki są wnikliwą analizą tremy. Skierowane do wszystkich instrumentalistów. Jeśli zależy Tobie na uporaniu się z paraliżującą tremą, fachowa literatura pomoże Tobie dotrzeć do sedna problemu. Raz na zawsze uporasz się z tym dokuczliwym wrogiem dobrego występu.

Strategie radzenia sobie z tremą Zagadnienia gry skrzypcowej Psychologia muzyki

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl