Psychologia muzyki - Maria Chełkowska-Zacharewicz, Julia Kaleńska-Rodzaj
Opis
Autorzy prezentują zagadnienia związane z odbiorem wrażeń muzycznych, aktywnością muzyczną, ćwiczeniem i wykonawstwem. W kolejnych rozdziałach Czytelnik znajdzie podstawową wiedzę na temat działania ludzkiego systemu słuchowego, mózgowych korelatów aktywności muzycznej, ruchu ciała w kontekście percepcji muzyki. Osobną część poświęcono emocjonalnym oraz terapeutycznym aspektom odbioru muzyki. Omówiono tu także psychologiczne aspekty aktywności muzycznej: ćwiczenia gry na instrumencie oraz przeżywania tremy i regulacji emocji podczas publicznego występowania.
"Wartością książki jest zarys nowych, obiecujących sposobów opisu i wyjaśniania zjawiska rozwoju muzycznego, odbioru czy przeżycia muzycznego oraz nowych możliwości zastosowania wyników badań do nauczania muzyki, wykonawstwa dzieł muzycznych czy w pracy kompozytorskiej. (?) Psychologia muzyki skłania do rozważań na temat związków teorii z praktyką, inspirując uważnego czytelnika do zadawania kolejnych pytań, które mogą się w przyszłości przyczynić do rozwoju psychologii muzyki."
Zobacz przykładowe strony w galerii produktu. Pomogą one określić poziom trudności. Znajdziesz tam również inne dodatkowe informacje.
Spis treści:
Uwertura
Psychologia muzyki. Uniwersalność i interdyscyplinarność podejścia.
Cześć I
Muzyka i aktywność muzyczna z perspektywy psychologii muzyki i muzykologii.
HOMO MUSICUS - umysł i ciało
Współczesna muzykologia wobec psychologii muzyki
Podstawy działania ludzkiego systemu słuchowego.
Korelaty mózgowe wykonawstwa muzycznego.
Poruszeni muzyką. Badania nad ruchem ciała w kontekście percepcji muzyki.
EMOSAPIENS - reakcje na muzykę
Reakcje emocjonalne na muzykę. Natura emocji w doświadczeniu muzycznym.
Efekt "tapety akustycznej" - ekstrawagancja czy strategia.
Muzykoterapia czyli pogranicza nauki i sztuki. Praktyka, teoria, stan badań.
Część II
Działalność wykonawcza jako przedmiot badań i oddziaływań psychologiczno-edukacyjnych
ĆWICZENIA - niełatwa droga do sukcesu
Modele ćwiczenia instrumentalnego
Uzależnienie od uczenia się wśród muzyków.
Pozytywna emocjonalność w ćwiczeniu gry na instrumencie. Rola radości i zainteresowania.
Bez bólu nie ma efektów? Rola przekonań na temat bólu związanego z grą na instrumencie dla zdrowie muzyków.
WYSTĘPOWANIE
Trema jako złożona emocja koncertowa. Regulacja emocji podczas wystąpień publicznych.
Trening mentalny wykonawcy. Mindfulness jako metoda rozwijania uwagi i radzenia sobie ze stresem.
O autorach
Recenzent książki: dr hab. Aleksandra Rogowska prof (UO)
Wyświetlamy wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie sprawdzamy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.