
Na początku zasiadanie do ćwiczenia gry na instrumencie nie stanowi problemu. Wystarczy podekscytowanie jakie towarzyszy poznaniu nowego instrumentu. Dziecko niecierpliwie czeka na kolejną okazję, kiedy będzie wydobywać nowe dźwięki. Chętnie bawi się nimi i po swojemu odkrywa świat muzyki. Przychodzi jednak moment, gdy staje się konieczne wypracowanie pewnych konkretnych umiejętności i nawyków. Zazwyczaj efekt nie jest natychmiastowy, a wtedy łatwo o frustrację i zniechęcenie. Jednak podjęcie przez dziecko wysiłku i przezwyciężenie trudności daje satysfakcję i radość, która pomoże rozpalić zapał do dalszych ćwiczeń.
Jak tego dokonać?
Czy my, rodzice, możemy się do tego przyczynić?
Tak, owszem możemy!
Przezwyciężenie trudności = satysfakcja = radość = zapał do ćwiczenia gry na instrumencie
Wsparcie rodzica - bycie tu i teraz z dzieckiem
Ogromną motywacją dla dziecka jest Twoje - rodzica - zainteresowanie jego grą. Pisałam na ten temat we wrześniowym artykule "Jak pomóc dziecku ćwiczyć na instrumencie?". Zdradziłam w nim co nieco, jak to jest u mnie:)
Mam trójkę dzieci w wieku 5, 6 i 8 lat i w tej chwili uczę każde z moich dzieci gry na instrumencie. Chcecie wiedzieć jak było z ćwiczeniem u mojej starszej córki? Oj, naprawdę różnie. Awantury i uciekanie nie było nam obce. A jak jest teraz? Dobrze:) Z chęcią sama zasiada w wolnych chwilach do pianina i ćwiczy. Jeśli nie ma mnie przy niej to gra najczęściej utwory, które jej wychodzą. Do wyćwiczenia nowych i trudnych miejsc potrzebuje natomiast często pomocy, ponieważ bez niej unika ćwiczenia utworów sprawiających trudność.
Chce podkreślić, że niezwykle istotną rolę odgrywa już samo wsparcie dziecka w postaci bycia tu i teraz z dzieckiem. Bardzo ważny jest nasza obecność podczas ćwiczenia dziecka. W ten sposób ukształtujemy samodzielność małego instrumentalisty w późniejszym etapie jego rozwoju. Na początku potrzebne mu są narzędzia do tego, by nauczyć się ćwiczyć. W innym przypadku dziecko zrobi tak, jak mu jest najwygodniej i najprzyjemniej.
A jak jest jest u moich młodszych dzieci? To już inna historia... W ich przypadku zasiadanie do instrumentu beze mnie to są tylko i wyłącznie ich własne kompozycje i poznawanie instrumentu po swojemu.
Ćwicz, ćwicz, ćwicz, ale jak?
Bagatelizowanie odpowiedzi jest dużym błędem, ponieważ ćwiczenie to nieodłączna część życia muzyka i to nawet małego muzyka. Im więcej mądrej pracy włoży w przygotowanie utworu, tym lepszy będzie efekt. Na początku wystarczy 10 do 30 minut ćwiczeń dziennie, ale w miarę zaawansowania w grze czas poświęcony na ćwiczenia będzie się wydłużał. Ćwiczeniu służą pewne zasady i nawyki, które warto zaszczepić dzieciom od pierwszych chwil z instrumentem.
Na początek ustalcie priorytety i uporządkujcie sposób pracy. Pomocna będzie tabela ćwiczeń. Zaangażuj dziecko w ozdobienie kartki, powieście ją w miejscu gdzie dziecko będzie ćwiczyło. Możesz skorzystać z przygotowanej przez nas planszy.
Zaplanujcie stałe pory ćwiczenia przez cały tydzień. Pomoże to dziecku w systematyczności i zaoszczędzicie sobie niepotrzebnych konfliktów. Dziecko powinno ćwiczyć, gdy jest wypoczęte. uniknięcie dzięki temu zniechęcenia i wgrywania złych nawyków spowodowanych zmęczeniem. Plan ćwiczeń możesz rozpisać drukując ten muzyczny planer tygodniowy.
Dbajcie o prawidłową postawę przy instrumencie. Jeśli dziecko usztywnia się podczas gry, wykonajcie razem ćwiczenia rozluźniające. Efekty nie będą widocznie od razu. Dziecko potrzebuje czasu, by świadomie panować nad ciałem.
Pracować należy przede wszystkim nad fragmentami sprawiającymi trudności i łączyć je z poprzedzającymi i następującymi taktami. Zwróć uwagę, czy dziecko przez cały czas swojego ćwiczenia nie gra utworu wyłącznie od początku do końca. Zwróć się do nauczyciela, by zapisywał na czym dziecko powinno skupić uwagę przy kolejnych powtórzeniach
Ćwiczenie powinno być rzetelne. Podczas ćwiczenia nie ma miejsca na niedbałe, byle jakie granie. Gdy widzisz, że dziecko traci koncentracje pozwól mu zrobić przerwę. Nawet krótki relaks pomoże na dłużej zachować siły i skupienie podczas gry.
Pomoc nauczyciela gry na instrumencie. Poproś nauczyciela gry na instrumencie o wypisanie w zeszycie po lekcji co dokładnie dziecko powinno wyćwiczyć w domu i na co Ty możesz zwrócić uwagę podczas ćwiczenia.
Ważne jest, by zachować porządek w miejscu ćwiczenia. Dbanie o nuty, instrument, estetyczne stanowisko pracy w przyszłości zaowocują.
Pomocny poradnik - porady dla rodziców dzieci uczących się na pianinie, ale i nie tylko

W tym przewodniku znajdziesz sposoby na to, jak pomóc swojemu dziecku w budowaniu dobrych nawyków podczas ćwiczenia gry na instrumencie. A co, gdy nie masz za dużo wolnego czasu, albo wiedzy muzycznej? Ty również znajdziesz porady dla siebie. Dzięki praktycznym wskazówkom będziesz mógł wspierać swoje dziecko podczas codziennej praktyki. Ćwiczenie może być zabawne i zarazem owocne! Nancy O'Neill Breth - autorka - doskonale to udowadnia.
Zobacz w księgarni: The Parent’s Guide to Effective Practicing
Potrzebujesz skrócony poradnik do wydrukowania na lodówkę >>> kliknij i weź poradnik
Życzymy Wam owocnych chwil przy instrumencie!
--------------