Kategorie wpisów
Newsletter
Napiszemy do Ciebie o nowościach w nutach i książkach muzycznych.
Bestsellery

Najpiękniejsze utwory na Wielki Post i Wielki Tydzień

0

Kilka słów o muzyce pasyjnej

Muzyka wykonywana w okresie Wielkiego Postu ma głęboką tradycję. Jej początek sięga epoki średniowiecza, kiedy to w czasie Wielkiego Tygodnia podczas celebracji Mszy Świętej w sposób szczególnie wzniosły odczytywano Ewangelię. Pierwsze muzyczne opracowania męki Chrystusa pojawiły się w XII wieku i polegały na śpiewanej recytacji. Przenieśmy się na sekundę do renesansu. To tu powstały pasje wielogłosowe. Zaś w epoce baroku, pod wpływem opery, do pasji wprowadzone zostały arie, recytatywy, partie chóralne i instrumentalne. I tak po dzień dzisiejszy celebracji liturgicznej towarzyszą pieśni opiewające mękę i śmierć krzyżową Jezusa Chrystusa. A dziedzictwo jakim są dzieła muzyczne pozwala głębiej zrozumieć mistykę okresu pasyjnego.

Muzyka organowa okresu wielkopostnego

Misterium Męki Pańskiej i Tajemnica Zmartwychwstania od wieków inspirowały kompozytorów wszystkich epok, skutkując długą i wciąż otwartą listą dzieł muzycznych. To najbogatszy nurt w dziejach muzyki sakralnej. Stąd było nam bardzo trudno wybrać tylko kilka pozycji. Zacznijmy od muzyki organowej.

Craig A. Penfield: From Ash Wednesday to Easter - Ten Pieces for the Church Organist - nuty na organy

Na początek zbiór „From Ash Wednesday to Easter”. Pozycja ta stanowi doskonały dodatek, który można wpleść pomiędzy stałe formy grane podczas nabożeństw. Nuty bardzo proste i zarazem efektowne. Dla tych, którzy niepewnie czują się w improwizacji i poszukują materiału nie wymagającego dodatkowych przygotowań. Utwory napisane i zaaranżowane przez Craig'a A. Penfield'a doskonale wprowadzają w mistyczny nastrój. Spójrzmy na „Prelude for Ash Wednesday”. Kompozycja oparta na kwintach przenosi odbiorców do średniowiecznej świątyni. Współbrzmienia idealnie ze sobą współgrają, a piękno ukryte jest w prostocie czystego w brzmieniu interwału, pozbawionego zbędnych zdobień. Zaglądając dalej zobaczymy „O Sacred Head, Now Wounded” – utwór, który swoim ostinatem nawiązuje do preludiów – czyli podróż do zupełnie innej epoki muzycznej. Zaś w połowie przeglądania zbioru traficie na „Golgothe”. Tu ujrzycie mękę Chrystusa ukrytą w dźwiękach, a konkretnie w trytonach. Cierpienie ukazane w bardzo prosty, jednocześnie intrygujący i dosadny sposób. Konfiguracje interwałów wywołują uczucie szorstkości i zgrzytliwości prowokując do zadumy i refleksji.
Godne polecenia dla osób szukających łatwych i zarazem pięknych utworów!

Zobacz w księgarni: Craig A. Penfield: From Ash Wednesday to Easter - nuty na organy

„Lent and Passiontide” i „Lent And Easter Organ Music”. Kolejne dwie pozycje to dwa obszerne tomy repertuaru do wykorzystania w okresie Wielkiego Postu i Wielkanocy przede wszystkim w kościele protestanckim, ale też jako dodatek do oprawy muzycznej liturgii w kościele katolickim. Utwory zaaranżowane są w zróżnicowanym poziomie trudności i w różnorodnych formach muzycznych. Obejmują dzieła wybitnych organowych kompozytorów tworzących w okresie od XVII do XXI wieku. Ponadto kolekcja „Lent and Easter Organ Music” zawiera nowe aranżacje znanych utworów takich jak „Mesjasz” Haendla czy „Pasja według św. Mateusza” J.S. Bacha.
To naprawdę imponujące zbiory wielkopostnego repertuaru!

Oxford Hymn Settings for Organists: Lent and Passiontide - nuty na organy na Wielki Post The Oxford Book Of Lent And Easter Organ Music - nuty na organy na okres Wielkiego Postu i Wielkanocy
Organ plus one - Passion / Easter - nuty na organy plus instrument C, F, B, Es (klucz wiolinowy) - Carsten Klomp

„Organ plus one” to gotowy pomysł i zarazem kompletny program na wielkopostny koncert. Przekrój repertuaru jest na tyle różnorodny, że zapewnia niezapomniane przeżycia odbiorcom oraz wykonawcom. Są to kompozycje organowe z głosem solowym. Dzięki wkładowi głosu w stroju C, F, B lub Es dają możliwość gry z niemalże każdym instrumentem solowym. W środku znajdziecie znane, ale i też mniej znane dzieła Bacha, Beethovena czy Brahmsa. Dodatkowo nuty zawierają kompozycje w stylu wielkich mistrzów zaaranżowane przez Carsten'a Klomp'a. Wielkim zaskoczeniem jest aranżacja utworu Gnossienne No.1 Erik'a Satie. Nasuwa się pytanie - Satie i pasja? W sumie, czemu nie! Jego muzyka jest przejmująca i głęboko poruszająca, a do tego niezwykle piękna. Do tego aranżacja z głosem solowym na instrument do indywidualnego wyboru. To jest niezwykła okazja!

Co jeszcze wyróżnia „Organ plus one”? Utwory współczesne, brzmiące zupełnie inaczej niż to do czego przyzwyczaiła nas muzyka liturgiczna. Współczesne połączenia harmoniczne otwierają nas na zupełnie coś nowego. To ciekawe spojrzenie na pasyjną tematykę. Ponadto na zbiór składają się tradycyjne niemieckojęzyczne hymny na Wielki Tydzień i Wielkanoc.

Zobacz w księgarni: Carsten Klomp: Organ plus one - Passion / Easter - nuty na organy z instrumentem towarzyszącym

Wielkopostne pieśni pasyjne - nuty na chór

W  XVI wieku nastąpił rozkwit polskiej pieśni pasyjnej. Na początku do głosu dochodzi pieśń narodowa. Następnie powstają liczne pieśni oparte na tekstach ludowych oraz pieśni pasyjne. I tak do dnia dzisiejszego pieśni pasyjne pomagają przyjąć prawdę o cierpieniu Jezusa. Dzięki śpiewanej formie wierni mogą poczuć krzyżowe doświadczenia Chrystusa oraz budują fundament do przyjęcia i przeżycia prawdy o Zmartwychwstaniu.

Pieśni Wielkopostne na chór mieszany a capella

Jeśli jesteście zainteresowani nutami na chór to w naszej księgarni www.alenuty.pl znajdziecie m.in. „Pieśni Wielkopostne na chór mieszany a capella”. Wydanie z 1990 z charakterystycznym dla tego okresu rodzajem czcionki. Zawierają piękne i proste opracowanie katolickich pieśni. Nuty z duszą, w nowym nakładzie!

Zobacz w księgarni: Pieśni Wielkopostne na chór mieszany a capella

Józef Furmanik: Utwory chóralne - Pieśni postne, Wielki Tydzień, Ciemna Jutrznia - nuty na chór

Na szczególną uwagę zasługują „Utwory chóralne” Józefa Furmanika. Zawierają najstarsze pieśni pasyjne wykonywane do dziś, a sięgające XVII i XVIII wieku np. „Ludu mój ludu” „Wisi na krzyżu” oraz „Ogrodzie Oliwny”. Co ważne, pieśni opracowane są w różnych konfiguracjach głosowych np. na chór mieszany, 2 głosy i organy, 3 głosy, bas solo i głos mieszany. Nuty te stanowią istotny materiał podczas celebracji Triduum Paschalnego. 

Nuty dla średnio zaawansowanego i zaawansowanego chóru.

Zobacz w księgarni: Józef Furmanik: Utwory chóralne - Pieśni postne, Wielki Tydzień, Ciemna Jutrznia - nuty na chór

Zwracamy Waszą uwagę również na poniższe pozycje. Spis pieśni poznacie klikając w poniższe zdjęcia:

Najstarsze polskie pieśni pasyjne (XIV-XVI wiek) na chór mieszany - Węcowski Śpiewaj, śpiewaj sercem całym - nuty na chór cz. 2 - Pieśni wielkopostne, wielkanocne, maryjne i eucharystyczne - Zoła

Twórczość pasyjna Wielkich Mistrzów

W literaturze muzycznej ważne miejsce zajmują dzieła pasyjne wybitnych kompozytorów, dlatego nie możemy o nich nie wspomnieć. Ich geniusz jest tak wielki, że miejsce na końcu w dzisiejszym wpisie w ogóle nie ma żadnego znaczenia. Są Wielcy i są Mistrzami i mamy ich w naszym sklepie!

Haydn: Stabat Mater Hob. XX bis - nuty na chór SATB z fortepianem Haydn: Die sieben letzten Worte Hob. XX: 2 - The Seven Last Words - Oratorium Siedem Ostatnich Słów Chrystusa Na Krzyżu - nuty na chór + wyciąg fortepianowy Mozart: Requiem KV 626 - nuty na chór + wyciąg fortepianowy Bach J.S. - St. John Passion BWV 245 - Pasja wg św. Jana - nuty na chór SATB z fortepianem

Życzymy Wam niezapomnianych przeżyć muzycznych!

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl