Każda rocznica jest dobrą okazją, by zatrzymać się na chwilę przy twórczości danego kompozytora. Dziś podaruj swój czas muzyce Claude'a Debussy'ego, bowiem 22 sierpnia mija 160. rocznica urodzin Mistrza. Z tej okazji wspólnie przejrzymy nuty z utworami kompozytora oraz opowiem o jego najważniejszych dziełach. Dzisiaj na nowo przeżywam fascynację „tamtym światem”, światem Wielkich Mistrzów, i muzyką słuchaną wtedy tylko na żywo. Dlatego tym mocniej cieszę się na spotkanie z dziełami tak Ważnymi i Wielkimi.
Debussy - muzyczny pionier
Debussy otworzył nowe muzyczne perspektywy stając się niezwykłą inspiracją dla innych twórców. Jego szeroki wachlarz zainteresowań od literatury po sztukę zaowocowały zadziwiającą różnorodnością kompozycji. Odważnie wniósł zmiany w zakresie tonalności, brzmienia i budowy formalnej utworów, dzięki czemu na kartach historii został zapamiętany jako jeden z pierwszych przedstawicieli modernizmu.
Jednakże jest jeszcze inne słowo, które przylgnęło do kompozytora niesamowicie mocno: Impresjonizm! Podobno nie lubił, gdy określano go mianem "impresjonistycznego” kompozytora. Uważał, że jego muzyka wykracza poza ten styl (i tu niezaprzeczalnie należy się z tym zgodzić). Nie zmienia to jednak faktu, iż podobieństwo do impresjonizmu w malarstwie jest uderzające i do dziś jest uznany za jednego z największych przedstawicieli impresjonizmu w muzyce. Claude-Achille (tak, Debussy miał na imię Achille to nie pomyłka:)) stworzył efekty dźwiękowe wysuwające na pierwszy plan czynnik kolorystyczny. Jak to zrobił? Ano poprzez długo trwające nietypowe współbrzmienia, szybkie ruchy dźwięków w dynamice piano oraz specyficzną artykulację.
Debussy pragnął sprzeciwić się dominującemu wpływowi muzyki germańskiej z jej logicznymi rygorami dotyczącymi formy. Stąd poszukiwał w muzyce koloru, wrażeń, ulotnego nastroju i zrelaksowanej formy, która byłaby wyraźnie francuska. Dzięki wprowadzeniu nowych środków harmonicznych ukazał nowe możliwości połączeń dźwiękowych. Kompozytor w swojej muzyce wyzwolił język dźwiękowy z zależności wynikających z systemu dur-moll. Stał się przez to poetą dźwięków, które jak nikt inny przed nim umiał wyzwolić z pętli wielowiekowego systemu tonalnego. Zjawiska muzyczne w dziełach kompozytora funkcjonowały niemal na zasadzie światła i barwy. Typowo Debussy’owska delikatna tkanina dźwiękowa stała się wzorem dla innych.
Zanim przejdę dalej, zanurz się w muzyce Debussy'ego. Na początek proponuje "Reveire" w wykonaniu niesamowitego Lang Langa.
Poznaj tajemnicę debussy'owskiego brzmienia:
1. Specyficzna płaszczyzna brzmieniowa. Główną cechą muzyki kompozytora stała się tzw. "plama dźwiękowa". Prym barwy nad melodią to wypadkowa brzmień akordów i figuracji. Ponadto zdarza się, że melodia nawet całkowicie znika, na rzecz nieselektywnych układów dźwiękowych. Debussy stosował częste paralelizmy wybranej struktury akordowej zastępując tym samym dawne kadencje. Charakterystyczne brzmienie związane jest również z wykorzystaniem w nowy sposób pentatoniki, skali całotonowej i trybów modalnych.
2. Ciekawe spojrzenie na instrumentacje. Faktura utworów Debussy'ego jest przejrzysta. Kompozytor zrywa z monumentalną, przeładowaną obsadą. Jako jeden z pierwszych zwrócił uwagę na nowe możliwości zredukowanej brzmieniowo muzyki. W stosunku do monstrualnego brzmienia Straussa czy Mahlera muzyka Debussy’ego stanowiła przeciwieństwo. Nowy typ orkiestracji polegał na wydobywaniu cech indywidualnych poszczególnych instrumentów. Bardzo ważną rolę odgrywają instrumenty smyczkowe i dęte drewniane.
3. Subtelna dynamika jakiej jeszcze nie było. Debussy uwielbiał dynamikę piano. Stosował wszelkie możliwe odcienie piana często dookreślając dodatkowymi uwagami wyrazowymi. Był szczególnie wyczulony na eksponowanie delikatnych efektów dźwiękowych, często w ramach niedużej rozpiętości głośności.
4. Intrygujące tytuły. Debussy był mistrzem nazywania swoich utworów. Wśród tytułów wielokrotnie powtarzają się ulubione tematy kompozytora określające pełne ruchu obrazy przyrody np. padający deszcz, gra muzycznych fal, czy wyobrażenia księżycowych pejzaży.
Wyjątkowe utwory Debussy'ego
Oto 2 najlepsze utwory muzyki klasycznej, jakie kompozytor kiedykolwiek napisał. Znajdziesz je na półkach naszej księgarni.
1.Preludium do "Popołudnia fauna"
Utwór rozpoczynający się jedną najbardziej ikonicznych orkiestrowych solówek na flet. Jeden z najczęściej wykonywanych utworów orkiestrowych kompozytora. Cóż sprawiło, że do dnia dzisiejszego jest tak lubiany i z chęcią wysłuchiwany na salach koncertowych? Czyżby to słynna, leniwe ciągnąca się linia melodyczna fletu, która wprowadza słuchacza do świata pełnego nimf? Czy może mistrzowska instrumentacja powodujące niesamowite wrażenia odbiorcze? Unoszący się na wietrze zapach sosnowego lasu w dźwiękach poszczególnych instrumentów… czy budzący się faun - rzymski bożek leśny - który kończy swój popołudniowy sen wśród przyrody… A co Tobie najbardziej podoba się w Prélude a l'après - midi d'un faune?
2. Clair de lune
Cierpisz na bezsenność? Sprzymierzeńcem w walce z problemami z zaśnięciem jest właśnie słynne „Claire de lune” z suity bergamaskiej. Statyczne, ciche piękno dźwięków koi i uśmierza niespokojne myśli. Aranżacje tej kompozycji często pojawiają się w telewizji jako materiał ilustracyjny. „Claire de lune” jest częstym gościem w filmach i trailerach. Utwór ten usłyszysz m.in. w filmach: „Ocean’s eleven”, „Siedem lat w Tybecie” i „Zmierzch”.
W naszej księgarni znajdziesz nuty z "Claire de lune" wydane przez G.Henle Verlag, PWM, Edition Peters edytowane przez Hans'a Swarsenskie'go, Durand, Barenreiter, G. Schimrer. Inc. Kliknij w nazwę wydawnictwa, a przeniesiesz się na stronę z poszczególnymi nutami.
Niezwykłe nuty w doskonałym wydaniu
Poniższe nuty są propozycją dla tych, którzy chcą mieć kilka utworów w jednym miejscu. Jeżeli przeraża Ciebie stopień trudność utworów Wielkiego Mistrza proponuje zbiór z aranżacjami Jeremiego Birchalla, Christophera Husseya i Simona Townleya "Debussy Gold". Najgrubszą, bo zawierającą aż 39 utworów kompozytora jest pozycja opracowana przez Richarda Walters "Debussy Piano Music". W środku takie utwory jak: Jimbo's Lullaby, La cathédrale engloutie, Ondine, Rêverie. Zaś jeżeli zależy Ci na wydaniu urtex to zajrzyj do nut wydawnictwa G.Henle Verlang. Autorem tego opracowania jest profesor Sylvia Hewig-Tröscher.
Nowości w księgarni
Nowości z utworami Debussy'ego jest w naszej księgarni naprawdę sporo. W zakładce z nutami kompozytora znajdziesz nuty nie tylko na fortepian. Oprócz słynnych dzieł na fortepian posiadamy m.in. nuty z utworami klarnet, wiolonczelę czy flet poprzeczny.
Jeśli jesteś pianistą, Twoją uwagę w szczególności kieruję na zbiór 12 etiud, które są uwieńczeniem muzyki fortepianowej kompozytora. Debussy przedstawił w nich m.in. grę w tercjach, sekstach, oktawach, chromatykę, akordy, repetycje, arpeggia i pięciopalcówkę.
Jeżeli jeszcze nie grałeś miniatur z cyklu "Children's Corner - Little Suite for Piano" to kliknij również na poniższe nuty. Znajdziesz w nich "Taniec pajaca", który uznaje się za muzyczny symbol przemijającej epoki romantyzmu i zmysłowego impresjonizmu. Polecam!
Debussy - dobry pomysł na zespół
Repertuar jaki posiadamy w naszej księgarni na zespoły kameralne stale się poszerza. W zakładce z nutami utworów Debbusy'ego znajdziesz m.in. wspaniałe opracowanie suity "Children Corner" dedykowane młodym instrumentalistom. Nuty są łatwe, idealne do gry w trio o zmiennym składzie (fortepian, instrumenty melodyjne, wiolonczela, kontrabas, fagot, perkusja ad lib.). Posiadamy również nuty z pierwszym arcydziełem kompozytora, czyli kwartetem smyczkowym. Uwaga! Jest to wydanie urtrex! Natomiast dwie pozostałe pozycje zadowolą zaawansowanych flecistów. Dzięki nutom "Deux Arabesques - Two Arabesques arranged for four flutes" arabeski Debussy'ego mogą pięknie wybrzmieć w kwartecie fletowym. Polecam również sonatę na flet, altówkę oraz harfę!