Alenuty.pl księgarnia muzyczna
do kasy Wartość koszyka: 0,00 zł
Sprowadzamy nuty z całego świata i wysyłamy za darmo od 199 zł!
ikona i link do profilu Księgarni muzycznej Alenuty.pl na Facebook ikona i link do profilu Księgarni muzycznej Alenuty.pl na Instagramikona i link do kanału Księgarni muzycznej Alenuty.pl na Youtube

Blog

Kształcenie słuchu i nauka solfeżu - jak nauczyć dzieci śpiewać i czytać nuty?

0
Kształcenie słuchu i nauka solfeżu -  jak nauczyć dzieci śpiewać i czytać nuty?

Nauka solfeżu i kształcenie słuchu to jedne z najważniejszych zajęć w edukacji muzycznej. Bez nich trudno jest orientować się w muzycznym języku. Dlatego w pierwszej kolejności już dzieciaczki w żłobku, potem w przedszkolu mają zajęcia rytmiczno-muzyczne. Wystukują rytmy, kołyszą się w takt muzyki, rozpoznają dźwięki, ich barwę, wysokość, długość. A wszystko to w formie zabawy. Bo to naturalna aktywność dziecka. Natomiast kiedy dziecko wkracza do szkoły potrzebna jest metoda, która pozwoli łagodnie i naturalnie przejść od zabawy do nauki. I tu przychodzi z pomocą nowa, bo obecna na polskim rynku dopiero od kilku lat, seria podręczników Nasza Muzyka autorstwa Lidii Florek, Ilony Tomery-Chmiel i Tatiany Stachak przeznaczonych do kształcenia słuchu, rytmiki i nauki solfeżu.

Co wyróżnia podręczniki Nasza muzyka?

1. Przekaz wiedzy muzycznej dostosowany jest do możliwości percepcyjnych dziecka i jednocześnie zgodny z podstawą programową.
2. Wiedza podawana jest tu w odpowiednich dawkach - nie za małych, nie za dużych - a teoria zawsze zobrazowana jest praktycznymi zastosowaniami.
3. Bliski dziecku repertuar piosenek i melodii pozwala na pełniejsze angażowanie dziecka podczas zajęć i motywowanie go do nauki.
4. Piękne i proste ilustracje autorstwa Małgorzaty Flis uzupełniają treści przekazywane w podręczniku oraz pomagają w zrozumieniu materiału.
5. Praktyczne zadania często przyjmują formę zabawy, a zamiast sprawdzianów mamy krzyżówki, łamigłówki, kolorowanki i szlaczki.
6. Podręczniki dla młodszych dzieci czyli pierwsze trzy części napisane są większą czcionką, również pięciolinie i nuty są większe. Ułatwia to naukę na początkowym etapie.
7. Każda część podręcznika Nasza muzyka to książka i zeszyt w jednym - dziecko może pracować samodzielnie, a dzięki oznaczeniom graficznym nie musi umieć czytać poleceń - co jest istotne szczególnie na początku nauki w szkole. Jednocześnie rodzic w domu jest w stanie pracować z dzieckiem, aby pomóc mu w zadaniach domowych czy w ćwiczeniach.
8. Wskazówki metodyczne i akompaniamenty zostały zamieszczone w osobnym dodatku dla nauczycieli.

Czy jest coś jeszcze?

Każda z sześciu części rozpoczyna się objaśnieniami znaków graficznych, które towarzyszą dziecku w podręczniku. Znajdziemy tu takie oznaczenia jak "To warto zapamiętać", "Rytm", "Śpiewam z nut", "Śpiewam ze słuchu", "Mały kompozytor", "Mały improwizator".
Pierwsze trzy części podzielone są tematycznie na pory roku - dokładnie wpasowując się w rok szkolny. W każdej części dzieci uczą się nowych zagadnień z języka muzyki. Teorię mogą od razu wykorzystać w praktyce przez śpiewanie odpowiednich melodii czy zespołowym ich wygrywaniem. Każdy dział kończy się podsumowaniem "Co już umiemy" oraz możliwością sprawdzenia się przez dziecko przy rozwiązywaniu zadań związanych z przerobionym materiałem. Są to krzyżówki, uzupełnianki, zgadywanki muzyczne, które pobudzają dziecko do twórczego myślenia, a w późniejszych latach nauki również do improwizacji.

Części od IV do VI mają odmienną konstrukcję. Nie podążamy tu już za porami roku. Mamy do dyspozycji cztery działy: Skarbczyk na cały rok, Czas na nowości, Porcja nowej wiedzy, Nowe muzyczne przygody. Każdy dział kończy się podsumowaniem wiadomości nazwanym "Zamiast klasówki". Materiał uporządkowany jest pod kątem trudności. W podręczniku również występują oznaczenia graficzne, które służą jako wskazówki. Jest ich zdecydowanie mniej niż w pierwszych trzech częściach "Zapamiętaj", Śpiewam i utrwalam", "Piszę i utrwalam", "Słucham i utrwalam", "Klaszczę i utrwalam" oraz "Kartki z solfeżu"

Kilka słów od autorek

Autorki o stworzonej przez siebie serii nowatorskich podręczników piszą: "Publikacje łączą zalety podręcznika zawierającego dużą ilość treści, solfeża oraz praktycznego  zeszytu ćwiczeń. Materiał solfeżowy obejmuje melodie ludowe, utwory z literatury muzycznej różnych epok (np. Bach, Mozart, Schumann), a także, specjalnie skomponowane przez autorki podręczników, piosenki. Naszą muzykę cechuje dbałość o właściwą korelację zagadnień z kształcenia słuchu i rytmiki, których uzupełnienie stanowią podstawowe pojęcia z zakresu teorii muzyki. Wszystkie zamieszczone w podręcznikach definicje podane są w formie przystępnej i dostosowanej do możliwości percepcyjnych najmłodszych uczniów".

Nasza rekomendacja

Szczerze polecam korzystanie z podręczników Nasza muzyka nie tylko nauczycielom prowadzącym zajęcia kształcenia słuchu w szkołach muzycznych. Z tych publikacji śmiało mogą skorzystać również nauczyciele muzyki w szkołach ogólnokształcących, instruktorzy w domach kultury czy nauczyciele gry na instrumentach. Pięknie, rzetelnie i atrakcyjnie podana wiedza muzyczna dostosowana do możliwości dziecka w danym wieku. A kto nie jest przekonany niech zajrzy do środka każdej książki i sam się przekona.

   

  

Komentarze do wpisu (0)

Submit
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium