Do darmowej dostawy brakuje Ci:
do kasy suma: 0,00 zł
Kategorie wpisów
Newsletter
Napiszemy do Ciebie o nowościach w nutach i książkach muzycznych
Aktywność fizyczna w życiu instrumentalisty 0
Aktywność fizyczna w życiu instrumentalisty

Zwiększ komfort i jakość gry dzięki aktywności fizycznej!

Gra na instrumencie potrafi być dla ciała bezlitosna - niezależnie od muzycznego etapu. Duża ilość czasu spędzonego w konkretnej pozycji podczas ćwiczenia, do tego nauka dodatkowych przedmiotów związanych z muzycznym kształceniem. Jeśli dołożymy jeszcze brak codziennej dawki ruchu bezwzględnie zaczną nas nękać różnego rodzaju nieprzyjemności. Konsekwencją będzie nieprawidłowa praca systemu nerwowo-mięśniowego, co wiąże się z dyskomfortem, ale i może skutkować kontuzją.

Czy wiesz, że...

Trudności w osiągnięciu zamierzonego efektu gry na instrumencie często biorą się z zaburzenia pracy mięśniowej (przede wszystkim mięśni głębokich). Doskwierają wtedy różnego rodzaju napięcia mięśniowe, które blokują swobodny ruch. Czasami można nie być świadomym obecności napięcia, wtedy ćwiczenie na instrumencie nie będzie satysfakcjonujące w takim stopniu jakbyśmy chcieli. I tu z pomocą przychodzi aktywność fizyczna, dzięki której nasze trudności związane z instrumentem mogą same się rozwiązać.

Bądź sprytnym instrumentalistą i zaplanuj swoją muzyczną drogę mądrze. Wpleć aktywność fizyczną do swojego grafiku, a unikniesz przeciążeń i dolegliwości bólowych. 

Wzmacniaj mięśnie! Gra na instrumencie – zagrożenia:

1. Wymuszona konkretna pozycja- często asymetryczna, jak podczas gry na flecie poprzecznym = ból
2. Zmiana środka ciężkości, jak podczas gry na saksofonie, czy puzonie = ból
3. Dźwiganie instrumentu- akordeon, waltornia, wiolonczela = ból
4. Długie siedzenie lub stanie podczas ćwiczenia- …… i tu dopisujemy swój instrument = ból

Korzyści dla dźwięku

Zastanawialiście się co warunkuje dobrą technikę gry na instrumencie? Pomińmy kwestie dotyczące umiejętnego ćwiczenia, nie o tym dzisiaj😊 Spójrzmy na: świadomość ciała, koordynację ruchową, umiejętność rozluźniania poszczególnych partii ciała. To są czynniki, dzięki którym można posiąść niezwykle błyskotliwą, pełną wyrazu kunsztowną grę. Przy odpowiednio wysoko rozwiniętej umiejętności pracy ze swoim ciałem dochodzi się do szczytowych osiągnięć w grze na instrumencie. 

Porusza serca ten, kto jest jednością z instrumentem. Każdy gest, ruch wtapia w dźwięk, umiejętnie manewruje barwą i potrafi swoją wrażliwość ukazać w muzyce. 

Pięknie powiedziane, prawda? Podrążmy temat! Na profesjonalnym instrumencie jesteśmy w stanie uzyskać intrygująco wybitną barwę dźwięku. Jednakże każdy muzyk z tego samego instrumentu wydobędzie inny rodzaj dźwięku. Jest to niesamowite zjawisko. Oznacza, że nasz organizm tworzy całość z instrumentem. To jak posługujemy się naszym ciałem warunkuje grę na instrumencie. Ważne jest wszystko! Począwszy od prawidłowo ułożonych stóp, wykonywania ruchu z gracją, po rozciągnięcie i elastyczność całego ciała. Instrument rezonuje ciałem. Im więcej jest napięć mięśniowym tym rezonans jest mniejszy – gorszy. Pomyślmy co możemy zrobić, by nasz instrument – ciało stało się lepsze, wydajniejsze? I tu pada odpowiedzi: Aktywność fizyczna! Dzięki aktywności fizycznej zwiększa się świadomość ciała, rozwijają się cechy motoryczne. A to jest przecież niebywały atut, gdy wkroczyliśmy w niezwykłą przygodę z instrumentem. Warto by instrumentaliści, i ci początkujący i ci zaawansowani, włączali do swojego codziennego ćwiczenia treningi ogólnorozwojowe oraz indywidualnie dobrane formy aktywności fizycznej, a nawet konkretne ćwiczenia korekcyjne.

Ergonomiczne korzystanie z aparatu gry – ze swojego ciała

Poruszający się lekko instrumentalista nada pewną jakość wydobywanemu dźwiękowi. Płynny i elegancki ruch tworzy pełny i swobodny dźwięk. Zaś sztywny ruch ma tendencje do generowania dźwięku pozbawionego głębi, bez pełnej gamy kolorów, tonów. Dźwięk płaski, kanciaty, mało interesujący. Czego potrzebujemy, by ergonomicznie korzystać z naszego ciała? Pomocny będzie zmysł kinestetyczny, dzięki któremu można dokładnie wyczuć swoją podstawę dźwięku, zbędne napięcia, położenie ciała względem instrumentu. Zmysł kinestetyczny pozwala skorygować ruch i odpowiednio go dostosować do konkretnego rodzaju dźwięku. Drogą do ukształtowania go jest praca nad świadomością ciała. Ucząc się gry na instrumencie spójrz na swoją naukę holistycznie. Przygotowanie dźwięku zaczyna się w ciele. Nie zapomnij w codziennym ćwiczeniu zadbać o swoją sprawność fizyczną. Poniżej nasze sugestie form fizycznych. 

Jaki sport dla muzyka?

- lepsza wydolność organizmu --> kierunek --> pływanie, bieganie, trening interwałowy
- ukrwienie mózgu, koncentracja --> kierunek -->  fitness
- redukcja stresu przed koncertem, egzaminem --> kierunek --> joga
- wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za prawidłową postawę -->  kierunek --> pilates
- poprawa nastroju, przypływ energii -->  kierunek --> spacer
- świadomość ciała --> kierunek --> taniec
- brak dyskomfortu/bólu podczas grania --> kierunek --> ćwiczenia ogólnorozwojowe
- elastyczność --> kierunek--> stretching

  

Bądź świadomym instrumentalistą! Zadbaj o siebie! Życzymy Wam mnóstwa okazji do aktywności fizycznej 😊

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl