Nikolaus Harnoncourt: Muzyka mową dźwięków - dialog muzyczny
Opis
Publikacja wyjątkowa na rynku książek o muzyce i z muzyką związanych. Skierowana zarówno do osób zawodowo uprawiających muzykę czyli instrumentalistów, śpiewaków, dyrygentów, kierowników chórów, ale w równym stopniu także do twórców i reżyserów teatralnych i telewizyjnych przedstawień muzycznych, uczniów i nauczycieli średnich szkół muzycznych, studentów i wykładowców wyższych szkół muzycznych. Do lektury autor Nikolaus Harnoncourt - austriacki dyrygent i wiolonczelista - zaprasza również melomanów, osoby amatorsko interesujące się i uprawiające muzykę. Poniżej przedstawiamy spis zawartości, podzielonej na dwa tomy, książki.
MUZYKA MOWĄ DŹWIĘKÓW
I. PODSTAWOWE ZASADY MUZYKI I WYKONAWSTWA
Muzyka w naszym życiu
O interpretacji muzyki przeszłości
Rozumienie muzyki i kształcenie muzyczne
Problemy notacji
Artykulacja
Tempo
Systemy dźwiękowe i intonacja
Muzyka i brzmienie
Dawne instrumenty – tak czy nie?
Rekonstruowanie oryginalnych warunków brzmieniowych w studio
Priorytety, czyli hierarchia różnych aspektów
II. INSTRUMENTARIUM I MOWA DŹWIĘKÓW
Wiola da brazzo i wiola da gamba
Skrzypce – barokowy instrument solowy
Orkiestra baroku
Wzajemny stosunek słowa i dźwięku w czysto instrumentalnej muzyce baroku
Od baroku do klasycyzmu
Powstanie i rozwójj mowy dźwięków
III. EUROPEJSKA MUZYKA BAROKOWA – MOZART
Muzyka programowa – opus 8 Vivaldiego
Styl włoski i styl francuski
Austriaccy kompozytorzy barokowi – próby pogodzenia stylów
Telemann – styl mieszany
Barokowa muzyka instrumentalna w Anglii
Concerto grosso, sonata triowa u Händla
Co nam mówi autograf
Formy taneczne – suity Bacha
Opera francuska: Lully – Rameau
Francuska muzyka barokowa – pasjonujące nowości
Rozważania muzyka orkiestrowego na temat listu W. A. Mozarta
Posłowie
DIALOG MUZYCZNY
Przedmowa
O wizerunku brzmieniowym muzyki średniowiecznej
Instrumenty muzyczne w kościele i poza kościołem
Wielka przemiana 1600 roku
Przyczynek do estetyki brzmienia: czy brzydkie jest piękne?
Monteverdi dzisiaj
Utwór i opracowanie – rola instrumentów
Dzieło i wykonanie
Bach i muzycy jego czasów
Tradycje wykonawcze
Concerto
Sonaty gambowe – brzmienie idiomatyczne lub ad libitum
Kantaty – centrum twórczości Bacha
Instrumenty dęte w kantatach Bacha
Bachowski „oboe da caccia” i jego rekonstrukcja
O adaptacjach dokonywanych przez Bacha
Pierwsze wykonanie Pasji według św. Mateusza przez zespół Concentus Musicus
Pasja według św. Mateusza – historia i tradycja
Mozart nie był nowatorem
Mozartowskie chiaro-oscuro. Obsady orkiestrowe
Rozważania o „allegro” i „andante” u Mozarta
Od menueta do scherza
Zapisane i nie zapisane wskazówki interpretacyjne u Mozarta
CLAUDIO MONTEVERDI. O utworach
JOHANN SEBASTIAN BACH. O utworach
WOLFGANG AMADEUS MOZART. O utworach
Tytuł: Muzyka mowa dźwięków. Dialog muzyczny
Tytuł oryginału: Der musikalische Dialog. Gedanken zu Monteverdi, Bach und Mozart.
Autor: Nikolaus Harnoncourt
Wydawnictwo: ME-KOMP
Format: 440 str, B5, miękka oprawa
Język wydania: polski
ISBN / ISMN: 9788393126545
Kod wydawcy:
Wyświetlamy wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie sprawdzamy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.