Ewa Kumik: Wartość muzyki we współczesnej przestrzeni życia i edukacji - wybrane problemy
Opis
Publikacja prezentuje wyniki badań nad wartościami w muzyce, kształtowanymi przez percepcję i twórczą interpretację w kontekście muzykologii, teorii muzyki, oraz aspektów artystyczno-wykonawczych i pedagogicznych. Przedstawia muzykę jako wartości w różnych aspektach, obejmujących sztukę, teoretyczne rozważania oraz wykorzystanie potencjału muzyki w działaniach edukacyjnych i terapeutycznych wobec dzieci, młodzieży i dorosłych. Publikacja wyróżnia się szerokim spektrum omawianej problematyki, istotnej w obecnej rzeczywistości społeczno-kulturowej i edukacyjnej, oraz próbą powiązania teorii z empirycznymi przykładami. Jest to wartościowe narzędzie do pogłębienia zrozumienia tematu oraz identyfikacji obszarów do dalszych analiz i badań. Książka, będąca przedmiotem recenzji, z pewnością zyska uznanie szerokiego grona czytelników, zwłaszcza w środowiskach akademickich, oraz może być przydatna w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli.
Spis treści:
Wstęp – Ewa Kumik
Część I MUZYKA WARTOŚCIĄ W RÓŻNYCH SFERACH ŻYCIA CZŁOWIEKA
Violetta Przerembska
O niektórych aspektach uczestnictwa młodzieży we współczesnej kulturze muzycznej
Joanna Glenc
Kształtowanie życia kulturalnego społeczności lokalnych
Magda Micherda
Upowszechnianie kultury polskiej przez działalność pozalekcyjną polskich szkół na Zaolziu w 2018 roku – z badań prasy zaolziańskiej
Elżbieta Hoffman
Muzyka jako byt wypełniający duchową przestrzeń człowieka
Agnieszka Mycka
Postrzeganie kształcenia muzycznego jako treningu wrażliwości sprzyjającego rozwojowi duchowego potencjału ucznia
Aleksandra Pawłowska
Kreatywność jako wartość w edukacji
Marcin Michalak
Estetyka muzyki popularnej Alison Stone w optyce edukacyjnej
Aleksandra Bęben
Funkcja edukacyjna prelekcji koncertowej
Agnieszka Łuczyńska
Musical jako zjawisko artystyczne i kulturowe o wysokim potencjale oddziaływania
Dominika Lenska
Kodályowskie wzorce rozwijania poczucia małych form muzycznych na przykładzie polskich dziecięcych pieśni ludowych
Anna Suska
Autorskie pomysły na wykorzystanie internetowych narzędzi do tworzenia materiałów i pomocy dydaktycznych do zajęć muzycznych na przykładzie Canvy
Anna Dańda
Lekcje Turnen w Hellerau w latach 1910-1912. W poszukiwaniu wartości zasłoniętych i zagubionych
Joanna Posłuszna
Funkcjonowanie i wykorzystanie muzyki w instytucjach totalnych na przykładzie obozów koncentracyjnych
Część II MUZYKA WARTOŚCIĄ W EDUKACJI
Jadwiga Uchyła-Zroski
Poglądy Profesora Zygmunta Gzelli na edukację muzyczną studentów jako przyszłych wychowawców estetycznych
Anna Szarapka
Misja szkoły muzycznej w kontekście wartości edukacji muzycznej we współczesnym świecie
Agata Jarecka
Wczesna edukacja muzyczna dziecka na wiolonczeli – autorskie propozycje
Zofia Dynak-Chwałko
Granice osobiste w relacji uczeń-nauczyciel w kontekście zajęć indywidualnych w szkole muzycznej
Paulina Wójcik
Znaczenie indywidualnego śpiewu dziecka w wieku wczesnoszkolnym w aspekcie muzycznym, terapeutycznym i wychowawczym
Magdalena Owczarek
Edukacja – modernizacja – nowe/stare ścieżki. Muzyka i ruch poza murami
Jarosław Domagała
Edukacja w szkole muzycznej w Polsce w ocenie studentów Akademii Muzycznej w Łodzi
Katarzyna Kierzkowska
Uczniowie szkół podstawowych młodymi artystami i naukowcami na wyższych uczelniach w Polsce
Stella Kaczmarek
Cele i marzenia studentów Akademii Muzycznej w Łodzi
Aleksandra Zeman
Zdalna praca ze studentem podczas zajęć z dyrygowania w warunkach pandemii
Sebastian Sikora
Edukacja muzyczna dla każdego i w każdym wieku na przykładzie doświadczeń dyrygenta
Grzegorz Mania
Oblicza lockdownów – szkoły artystyczne w pandemii i wnioski na przyszłość
Część III TERAPEUTYCZNE WALORY MUZYKI
Lidia Kataryńczuk-Mania
Muzyka jako wartość w pracy terapeutycznej z młodzieżą
Bartłomiej Swebodziński
Muzyka jako modulator natężenia odczuwanego bólu: perspektywa kliniczna i eksperymentalna
Eliza Ludkiewicz
Wykorzystanie założeń Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT) w budowaniu odporności psychicznej uczniów i nauczycieli szkół muzycznych
Andrzej Witusik
Wiedza na temat zdrowia psychicznego w edukacji muzycznej
Katarzyna Turek
Songwriting, wspólne śpiewanie oraz koncerty o walorach terapeutycznych w muzykoterapii osób z otępieniem
Marcelina Schweda
Terapeutyczny świat muzyki – zajęcia muzyczno-ruchowe z seniorami
Julia Laskowska
Nauka gry na fortepianie jako laboratorium psychosomatycznej samoświadomości
Zofia Dynak-Chwałko, Mateusz Kuźniecow
Wizja wprowadzenia fizjoterapii do edukacji muzycznej na podstawie problematyki pianistycznej
Tytuł: Wartość muzyki we współczesnej przestrzeni życia i edukacji
Autor: Ewa Kumik
Stopień trudności:
Instrument:
Notacja muzyczna:
Wydawnictwo: Akademia Muzyczna w Łodzi
Format: 560 str., 175x247 mm, twarda oprawa
Język wydania: polski
ISBN / ISMN: 9788360929841
Kod wydawcy:
Wyświetlamy wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie sprawdzamy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.