
Kształcenie słuchu, które do tej pory było przedmiotem autonomicznym, w klasach I–III szkoły muzycznej Ist jest teraz połączone z rytmiką (rytmika z kształceniem słuchu), a w klasach IV–VI z audycjami muzycznymi (kształcenie słuchu z audycjami muzycznymi). Poza tym ograniczony został wymiar godzin przeznaczony na te przedmioty (z trzech do dwóch lekcji tygodniowo), a dodatkowo do szkół zawitały dzieci sześcioletnie.
Wszystko to sprawia, że zachodzi konieczność innego stosowania Solfeżu elementarnego i podręcznika Dyktanda elementarne niż to miało miejsce dotychczas.
Dla klas pierwszych przygotowywany jest Elementarz solfeżowy dostosowany do percepcji dzieci sześcioletnich. W klasach II–VI cyklu 6-letniego oraz w całym cyklu 4-letnim można stosować Solfeż elementarny od części pierwszej do piątej włącznie. Część VI tego podręcznika zawiera materiał, który wykracza poza wymagania podstawy programowej i nie musi być realizowany w szkole muzycznej I stopnia.
Zgodnie z obowiązującą obecnie podstawą programową w klasach I–III powinno się przerabiać ćwiczenia w tonacjach: C-dur, G-dur, F-dur, D-dur i a-moll, natomiast w klasach IV–VI ćwiczenia we wszystkich tonacjach durowych i molowych do trzech znaków przykluczowych włącznie.
Zatem materiał zawarty w Solfeżu elementarnym można wykorzystać wg następującego wzoru:
Klasa II
Solfeż elementarny I, s. 5–58, rozdziały I–IX,1
Solfeż elementarny II, s. 5–24, rozdział I, II i III,
Klasa III
Solfeż elementarny II, s. 25–67, rozdział IV–XI,
Solfeż elementarny III, s. 5–28, rozdział I, II, III,
Klasa IV
Solfeż elementarny III, s. 29–74, rozdział IV–XIII,
Solfeż elementarny IV, s. 5–43, rozdział I, podrozdziały 1–8,
Klasa V
Solfeż elementarny IV, s. 44–90, rozdział I, podrozdziały 9–11 oraz rozdziały: II, III i IV,
Solfeż elementarny V, s. 6–21, rozdział I i II, podrozdziały 1–2,
Klasa VI
Solfeż elementarny V, s. 22–101, rozdział I (od podrozdziału 3), rozdział III, IV, V i VI.
W klasach I–IV cyklu 4-letniego
Klasa I
Solfeż elementarny I, s. 5–58, rozdziały I–IX,
Solfeż elementarny II, s. 5–67, rozdziały I–XI,
Klasa II
Solfeż elementarny III, s. 5–74, rozdziały I–XIII,
Solfeż elementarny IV, s. 5–43, rozdział I, podrozdziały 1–8,
Klasa III
Solfeż elementarny IV, s. 44–90, rozdział I, podrozdziały 9–11 oraz rozdziały: II, III i IV,
Solfeż elementarny V, s. 6–21, rozdział I i II, podrozdziały 1–2,
Klasa IV
Solfeż elementarny V, s. 22–101, rozdział I (od podrozdziału 3), rozdział III, IV, V i VI.
Wszystkie podręczniki zarówno wydawnictwa Triangiel jak i Euterpe możecie oczywiście kupić w naszej księgarni muzycznej. Mamy nadzieję, że wprowadzane zmiany będą miały pozytywny skutek dla uczących się dzieci i przyczynią się do zwiększenia zainteresowania muzykowaniem wśród polskich dzieci.
Artykuł powstała w oparciu o tekst Prof. dr hab. Maria Wacholc zamieszczony na stronie: http://www.triangiel.com/pl/solfez-po-reformie.html