Wyobraź sobie scenę, na której kilkanaścioro dzieci trzyma skrzypce. Wszystkie wpatrzone w swojego nauczyciela. Z ruchem jego ręki zaczynają grać unisono "Twinkle, Twinkle Twinkle". Żadne z tych dzieci nie zna nut, mało tego są wśród nich 3 letnie maluchy, a najstarsi instrumentaliści dopiero co zaczęli tracić swoje mleczne zęby. Na scenie te małe szkraby tworzą niezwykłą smyczkową orkiestrę. To efekt nauki Metodą Suzuki. Jak do tego doszło? Cofnijmy się o 123 lata...
Ciekawa historia Suzuki, czyli jak zrodziła się wybitna metoda nauczania gry na instrumencie
Suzuki, a dokładniej dr Shinichi Suzuki urodził się w Japonii w 1898 roku. I tu mała ciekawostka – Suzuki był synem pierwszego i największego japońskiego producenta skrzypiec, ale jako dziecko formalnie nie uczył się muzyki. Pracował w fabryce ojca, a zamiłowanie do skrzypiec zrodziło się dopiero po wysłuchaniu nagrania Mischy Elmana z Ave Maria. To wtedy chęć poznania tajemnicy gry na skrzypcach stała się tak silna, że rozpoczął swoją muzyczną edukację. Po kilku latach nauki, w wieku 22 lat, wyjechał do Berlina, aby studiować u znanego skrzypka Karla Klingera. W Niemczech Suzuki zaprzyjaźnił się z Albertem Einstein’em, dzięki czemu trafił do świata czołowych artystów oraz myślicieli.
Po powrocie do Japonii w 1928 roku Suzuki zaczął uczyć gry na instrumencie. Pewnego dnia zauważył, że wszystkie dzieci mówią płynnie w swoim ojczystym języku. Uznał, że świadczy to o zdolności uczenia się oraz inteligencji tkwiącej w każdym dziecku. Suzuki stwierdził, że jeśli dzieci mogą nauczyć się języka poprzez słuchanie i naśladowanie, to proces ten może przebiegać tak samo w czasie ich rozwoju muzycznego. Suzuki nazwał swoją metodę "Metodą Języka Ojczystego" oraz "Edukacją Talentów".
Metoda Suzuki - jak przebiega nauka?
Uczeń regularnie słucha muzyki klasycznej - zwłaszcza tej, którą będzie grał. Dziecko zaczyna swoją naukę od obserwowania innych uczniów czyli chłonie dźwięki z otoczenia. W tym czasie rodzic otrzymuje pierwsze lekcje gry na instrumencie. Kiedy dziecko jest już gotowe (wykazuje swoją chęć do muzykowania) rozpoczyna pierwsze lekcje gry na instrumencie. Na początku uczy się bez czytania nut, naśladując nauczyciela i słuchając nagrań. Utwory ćwiczone są w domu z rodzicem, który wzmacnia nowe umiejętności nauczone na lekcji. Czytanie nut wprowadzane jest później.
Niezwykłe podejście Suzuki do nauczania dzieci - złote myśli
Według Suzuki, jeśli uczeń nie radzi sobie z matematyką lub muzyką, a mimo to płynnie mówi w swoim języku, to jego porażka wynika z braku odpowiedniego rozwoju. Jeśli czynniki środowiskowe są kluczem, to każde dziecko ma potencjał, by nauczyć się grać na instrumencie muzycznym, jeśli ma odpowiednie środowisko. Dzieci uczą się mówić, słuchając ludzi mówiących wokół nich, a następnie uczą się mówić same. Suzuki wierzył, że zdolność do nauki muzyki musi być pielęgnowana od urodzenia, w taki sam sposób, w jaki uczy się języka.
"Zdolności muzyczne nie są wrodzonym talentem, ale umiejętnością, którą można rozwijać. Każde dziecko, które jest odpowiednio wyszkolone, może rozwinąć zdolności muzyczne, tak jak wszystkie dzieci rozwijają umiejętność mówienia w swoim języku ojczystym. Potencjał każdego dziecka jest nieograniczony".
"Nie mam wątpliwości, że ludzie rodzą się z dziedzicznymi różnicami fizjologicznymi, ale wierzę, że zdolności danej osoby rosną i rozwijają się w zależności od stymulacji z zewnątrz."
Priorytetem w nauce gry na instrumencie metodą Suzuki jest nie tylko rozwój muzykalności i słuchu muzycznego, ale także radość z muzykowania. Jego celem było równoczesne pielęgnowanie miłości do muzyki i rozwój charakteru dziecka, a nie tylko opanowanie instrumentu. Co ważne, Suzuki umacniał w małym uczniu wiarę we własne siły i możliwości. Dużą uwagę zwracał na kształtowanie właściwej postawy społecznej oraz kulturę osobistą.
"Nauczanie muzyki nie jest moim głównym celem. Chcę być dobrym obywatelem, szlachetną istotą ludzką. Jeśli dziecko słyszy piękną muzykę od dnia swoich narodzin i uczy się ją grać samodzielnie, rozwija wrażliwość, dyscyplinę i wytrzymałość. Dostaje piękne serce".
Suzuki poświęcił dużo czasu i staranności rozwijając repertuar, który przedstawia koncepcje techniczne i muzyczne w logicznej kolejności. W końcu inni nauczyciele usłyszeli o jego pracy i przybyli do Matsumoto na studia. Nauczanie metody zaczęło rozprzestrzeniać się po całej Japonii i opracowano materiały m.in. na wiolonczelę, harfę, flet i fortepian.
Dr Suzuki zmarł w wieku 99 lat w 1998 roku w Japonii. Obecnie na całym świecie jest ponad 8000 nauczycieli Suzuki i ponad 250 000 dzieci uczących się Metodą Suzuki.
Co jest charakterystyczne w nauce gry na instrumencie metodą Suzuki?
1. Rozwijanie dziecka w środowisku domowym. To tu dziecko rozwija swoją wrażliwość na dźwięki. Zalecane jest codzienne słuchanie nagrań repertuaru Suzuki. Im więcej uczeń słucha muzyki, tym szybciej się uczy. Dziecko otoczone jest muzyką. Towarzyszy mu ona w każdym momencie życia. Takie podejście wywodzi się ze sposobu w jakie małe dzieci uczą się ojczystego języka.
2. Rozpoczęcie nauki jak najwcześniej. Zaleca się naukę gry na instrumencie już w wieku 3 lat, ale rozwój muzyczny należy rozpocząć od narodzin.
3. Potencjał dziecka zależy od środowiska w jakim człowiek wzrasta.
4. Nauka poprzez małe kroki. Budowanie entuzjazmu do nauki oraz pewności siebie poprzez opanowywanie materiału z poczuciem sukcesu- powoli w tempie dostosowanym do ucznia.
5. Rodzice czynnie uczestniczą w nauce gry na instrumencie dziecka. Zadaniem rodzica jest pojęcie podstawy gry na instrumencie w celu ułatwienia dziecku praktyki w domu.
6. Lekcje grupowe. Oprócz lekcji indywidualnych dzieci uczęszczają na lekcje grupowe. Uczą się od bardziej zaawansowanych uczniów i nauczyciela.
7. Stworzenie przyjemnego środowiska do nauki. Nauka, której towarzyszy pochwała i akceptacja dziecka przez nauczyciela i rodzica przyczynia się do dużego entuzjazmu w uczeniu się. Nauka odbywa się w atmosferze radości i zrozumienia. Według Dr Suzuki musimy zejść „do ich fizycznych ograniczeń oraz do ich poczucia zdumienia i podziwu”.
Nuty do nauczania metodą Suzuki dostępne na naszych półkach
W naszej księgarni posiadamy nuty do nauki gry metodą Suzuki na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas, gitarę, flet, pianino oraz harfę i organy. Posiadamy nuty na 8 poziomach zaawansowania oraz akompaniamenty. Ostatnio uzupełniliśmy nasz asortyment o nowe instrumenty. Spójrzcie co znalazło się na naszych półkach. Poniżej nasze nowości:
Zobacz w księgarni:
- Suzuki Bass School 1
- Suzuki Harp School 2
- Suzuki Flute School 1
- Suzuki Organ School 8
- Suzuki Guitar School 4
Życzymy miłego muzykowania:)