Muzyka w filmie - Piotr Pomostowski - podręcznik dla filmowców i kompozytorów
Opis
'Muzyka w filmie' Piotra Pomostowskiego to pierwsza w Polsce książka, w której autor podejmuje temat funkcji muzyki w filmie. Książka powstała z myślą o filmowcach przez duże F i skierowana jest do reżyserów, kompozytorów, dźwiękowców, konsultantów muzycznych, operatorów, montażystów i scenarzystów, a to dlatego, że omawia rolę muzyki w filmie z perspektywy tych właśnie dziedzin.
Muzyka w filmie stanowi bowiem integralna jej część i jest tak samo ważna jak obraz i nie da się jej niczym zastąpić.
Dla wszystkich filmowców to lektura obowiązkowa!
Zobacz przykładowe strony w galerii produktu. Pomogą one określić poziom trudności. Znajdziesz tam również inne dodatkowe informacje.
Spis treści:
1. W świecie muzyki filmowej
2. Muzyka w służbie filmowej narracji
2.1. Tempo - hierarchia społeczna w 'Downton Abbey'
2.2. Rytm - klimat miejsca - 'Frantic'
2.3. Melodia - radość, prostota i dzieciństwo w 'Życie jest piękne'
2.4. Harmonia/dysharmonia - dobro i zło w 'Dziecku Rosemary'
2.5. Tonacja - 'rozmowa emocjami w 'Gnijącej pannie młodej'
2.6. Barwa - symbolika dźwięku instrumentów muzycznych w 'Tess'
2.7. Dynamika - budowanie przestrzeni w przekazach audialnych i audiowizualnych
3. Muzyka i film - narracja a dramaturgia
3.1.Miejsce akcji - 'Różowa pantera'
3.2. Czas akcji - 'Chinatown'
3.3 Bohater (protagoniści i antagoniści) - 'Nieustraszeni pogromcy wampirów'
3.4. Motywy przewodnie w filmie według Nino Roty
3.4.1. 'Romeo i Julia'
3.4.2. 'Słodkie życie'
3.5. Budowanie napięcia poprzez muzykę
3.5.1. 'Nóż w wodzie' - narracja i dramaturgia ciąg dalszy. Analiza szczegółowa.
3.5.2. 'Locke' - rozwiązania alternatywne
4. Łączenie muzyki z obrazem - 'Montaż pionowy'
4.1. Synteza - filmy z muzyką Rachel Portman
4.1.1. 'Czekolada' - podstawy
4.1.2. 'Oliver Twist' - rozszerzenie
4.2. Kontrapunkt - filmy z muzyką Alexandre'a Desplata
4.2.1. 'Grand Budapest Hotel' - muzyka plus obraz równa się ironia
4.2.2. 'Autor Widmo' - audiowizualny kontrast i muzyczna antycypacja
4.3. Instrumentacja a forma i treść filmu - nieograniczone możliwości
5. Muzyka diegetyczna, niediegetycznai diegetyczna wewnętrzna
5.1 Muzyka (dla) bohaterów a muzyka (dla) widzów.
'Vicky Cristina Barcelona' i 'Zaplątani'
5.2. Muzyka diegetyczna i niediegetyczna według Ennio Morricone
5.2.1. Zagraj to jeszcze raz - 'Misja'
5.2.2. Nagraj to jeszcze raz -'1900: Człowiek legenda'
5.2.3. Nie graj tego więcej - 'Pewnego razu na Dzikim Zachodzie'
6. najlepsza muzyka adaptowana
6.1. Romans filmu z piosenką
6.2. Piosenka jako nośnik treści pozamuzycznych
6.1.2. Piosenka a motywy przewodnie
6.1.3. Muzyka popularno-rozrywkowa w filmach Romana Polańskiego
6.1.3.1. 'Frantic' - piosenka i taniec
6.1.3.2. 'Gorzkie gody' - popowy kalejdoskop
6.1.4. Piosenki bez słów w 'Manhattanie' Woody'ego Allana
6.2. Różne gatunki i style w muzyce adaptowanej - 'Barry Lyndon' Stanleya Kubricka
6.2.1. Sarabanda Handla - zmierzch epoki
6.2.2. Muzyka etniczna - witamy w Irlandii
6.2.3. Muzyka militarna - witamy na frontach wojny siedmioletniej
6.2.4. Muzyka klasyczna - witamy na salonach
7. Muzyka na ścieżce dźwiękowej
7.1. Muzyka i cisza
7.1.1. Wymowne pauzy 'Nieustraszonych pogromców wampirów' i 'Dziecka Rosemary'
7.1.2. Wyrazić niesłyszalne za pomocą muzyki
7.1.2.1. 'Fortepian'
7.1.2.2. 'Ciche miejsce'
7.2. Efekty dźwiękowe jako współczynnik działa muzycznego
7.2.1. Joe Wright i Dario Marianelli
7.2.1.1. 'Anna karenina'
7.2.1.2. 'Pokuta'
7.3. Efekty dźwiękowe przeciwko muzyce - muzyka przeciwko efektom
7.3.1. 'Pianista' - rozstrzelany Chopin
7.3.2. 'Amadeusz' - zagłuszająca wszystko i wszystkich muzyka Mozarta
7.4. Muzyka i dialogi
7.4.1. 'Merida Waleczna' - muzyka jako wsparcie ścieżki dialogowej
7.4.2. 'Prawdziwa historia' - muzyka jako kontrapunkt
7.4.3. Rozwiązania alternatywne
7.5. Muzyka zamiast ludzkiego głosu
7.5.1. Jak rozpętałem drugą wojnę światową - opowieść Franka
7.5.2. 'Pożegnanie z Afryką' - opowieść Karen
8. Muzyka i montaż
8.1. Rola muzyki w manipulacji czasem i przestrzenią filmową
8.1.1. 'Twardziele' - 'montaż pionowy' a manipulacja czasem
8.1.2. 'Rambo - pierwsza krew' - 'montaż pionowy' a manipulacja przestrzenią
8.2. Sposoby łączenia ujęć a muzyka w filmie
8.2.1. Cięcie
8.2.1.1. Krótka scenka sytuacyjna
8.2.2. Przenikanie
8.2.2.1. 'Oliver Twist'
8.2.3. Ściemnianie i rozjaśnianie
8.2.3.1. 'Fantazja'
8.3. Muzyka a montaż eliptyczny
8.3.1. 'Amadeusz' - jak wskoczyć na scenę Opery Wiedeńskiej?
8.4. Muzyka w sekwencjach montażowych
8.4.1. 'Drive' i 'Naga broń' - kiełkujące uczucie z piosenką w tle
8.4.2. 'Król Lew' i 'Hercules' - dojrzewanie w konwencji musicalu
8.5. Muzyka i montaż równoległy
8.5.1. 'Operacja Argo' i 'Rocky IV' Kto wygra? Zły czy dobry?
9. Filmowe adaptacje literatury a muzyka w filmie
9.1. 'Tess' - muzyczny obraz literackiego świata. Przykład z muzyką oryginalną.
9.2. 'Śmierć w Wenecji' - przemiana pisarza w kompozytora.
Przykład z muzyką adaptowaną.
10. Muzyka w scenariuszu filmowym
10.1. Wskazówki dotyczące muzyki w 'scenariuszu dla scenarzystów'
10.1.1. Muzyka i format scenariusza
10.1.2. Piosenka i jak ją zapisać? 'Dziewczyny do wzięcia'
10.1.3. Muzyka łącząca sceny. Śniadanie u Tiffany'ego
10.2. Wskazówki dotyczące muzyki w 'scenariuszu dla scenarzystów - reżyserów'
10.2.1. Relacje między muzyką diegetyczną i niediegetyczną.
'Śniadanie u Tiffany'ego' i 'Pianista' raz jeszcze
10.2.2. Muzyka o niepewnym zakotwiczeniu w świecie przedstawionym.
Wyrafinowane gry z widzem w filmach Stanleya Kubricka.
11. Muzyka w czołówkach i napisach końcowych
11.1. Początek a czołówka filmu i jaką rolę gra tu muzyka
11.1.1 'Harry Potter i więzień Azkabanu' plus 'Dziewczyna z tatuażem' - muzyka zapowiadająca film
11.2. Muzyka i plansze z napisami a narracja w filmie
11.2.1. Muzyka i napisy jako wyznaczniki stylu reżysera
11.2.1.1. Filmy Woody'ego Allena
11.2.1.2. Filmy Quentina Tarantino
11.3. Muzyczne animacje - klasyka kina
11.3.1. 'Różowa Pantera' - przebój muzyczny i animowany
11.3.2. 'Nieustraszeni pogromcy wampirów' - audiowizualny kontrapunkt
11.3.3. 'Dobry, zły i brzydki' - muzyka i efekty dźwiękowe w czołówce
11.4. Prawo serii - konwencja i inwencja
11.4.1. Filmy o przygodach Jamesa Bonda
11.4.1.1. Piosenki w czołówkach 'Bondów'
11.5. Napisy końcowe - dominacja muzyki nad obrazem
12. Zakończenie
Tytuł: Muzyka w filmie
Autor: Piotr Pomostowski
Stopień trudności: dla wszystkich
Instrument:
Notacja muzyczna:
Wydawnictwo: Wojciech Marzec
Format: 258 str., 163x236 mm, miękka oprawa
Język wydania: polski
ISBN / ISMN: 9788394664329
Kod wydawcy:
Wyświetlamy wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie sprawdzamy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.