John Potter, Neil Sorrell: Historia śpiewu
Opis
Po co nam śpiew i dlaczego ludzie pierwotni śpiewali, jak brzmiały pierwsze dźwięki, jak śpiew ewaluował i jak zmieniał się jego styl w zależności od regionu...na te i inne pytania próbują odpowiedzieć autorzy książki.
John Potter - śpiewak i autorem książek, wieloletni członek Hilliard Ensemble, prowadzi warsztaty dla zespołów wokalnych i chórów na całym świecie. Przez dwanaście lat wykładał na Uniwersytecie w Yorku, a obecnie bada wszelkie aspekty głosu jako niezależny wykonawca i naukowiec.
Neil Sorrell - starszy wykładowca muzyki na Uniwersytecie w York. Specjalizuje się w muzyce azjatyckiej: publikował, prowadził audycje radiowe i wykładał obszernie o muzyce indyjskiej i jawajskiej. Współzałożycielem i dyrektor English Gamelan Orchestra, zajmującej się badaniem komponowaniem i wykonawstwem muzyki na gamelany jawajskie. Skomponował kilka utworów na gamelan, jest autorem Przewodnika po Gamelanie A Guide to the Gamelan.
Publikacja napisana jest dowcipnym językiem, szczególnie dedykowana do szerokiego grona czytelników – śpiewaków, studentów i naukowców.
Zobacz przykładowe strony w galerii produktu. Pomogą one określić poziom trudności. Znajdziesz tam również inne dodatkowe informacje.
Spis treści:
Część I Głosy wyobrażone
Rozdział 1 źródła, mity i muzy
Co skłania nas do śpiewania?
Możliwa geneza
Wysupływanie uniwersaliów
Ptaki i dzikie zwierzęta jako śpiewacy
Podejście naukowe
Mitologiczne wnioski
Część II Głosy historyczne
Rozdział 2 Korzenie tradycji zachodniej
Śpiew w zachodniej tradycji sztuki muzycznej: przegląd
Tradycja ustna w świecie starożytnym
Tradycja ustna starożytnej Grecji
Chrześcijaństwo: religia głosu
Przekaz ustny kontra źródła pisane
Brzmienie śpiewu średniowiecznego
Notre-Dame i później: wyspecjalizowani soliści
Świecki śpiew jednogłosowy: od tradycji ustnej do liryki poetyckiej
Rozdział 3 pojawienie się solisty i prymat tekstu
Śpiew polifoniczny
Ockeghem i Josquin: komponujący śpiewacy
Zapisane i zaśpiewane: intabulacja
Od polifonisty do solisty: narodziny wirtuoza
Deklamacja versus rulady: wirtuozeria i prymat tekstu
Eksport włoskiego śpiewu
Rozdział 4 era wirtuoza
Castrati: sztuczny głos do wokalnych sztuczek
Szkolenie i pedagogika: długi ogon techniki renesansowej
Od primo uomo do primadonny
Tosi i jego europejski zasięg
Kompozytor jako śpiewak
Rozdział 5 rewolucja XIX wieku
Powrót głosu męskiego
Nowe czasy, nowa szkoła: Garcia i konserwatorium
Styl i technika po Garcii
Wokalna wizja Wagnera
Nowy śpiew, stara tradycja
Część III Głosy nagrane
Rozdział 6 wielka tradycja – śpiew w świetle historii – historia w świetle śpiewu
Apologia
Nośniki tradycji
Początki i priorytet
Muzyka karnatacka
Bimuzykalność: zachodni muzycy mogą mistrzowsko opanować muzykę indyjską
Muzyka hindustańska: dhrupad
Khajal
Śpiew i nowoczesna technologia
Rola płci
Śpiew za pomocą rąk i za pośrednictwem instrumentów
Jak akompaniuje się do śpiewu
W kierunku parytetu wokalnego i instrumentalnego
Rozdział 7 Śpiew klasyczny w dwudziestym wieku: nagrania i stagnacja
Gramofon i koniec niewinności
Repertuar pieśni i powstanie pieśni artystycznej
Interpretacja w pierwszych nagraniach
Portamento jako decydujące kryterium dobrego śpiewu
Lata wojny oraz lata powojenne: „Ständchen” jako barometr smaku
Portamento i obecna praktyka wykonawcza
Od wzorca do przedstawienia: wykonawcy, nauczyciele i ich modele
Rozdział 8 Postklasyka: poza głównym nurtem
Różnorodność stylów i rozbieżności
Ruch muzyki dawnej
Wokalna awangarda
Rozdział 9 Emancypacja głosu popularnego
Popularne klasyczne: aspirujące naśladownictwo
Mikrofon i międzynarodowa projekcja intymności
Crooning
Wirtuozeria, improwizacja i granice jazzu
Koniec pewnej epoki
Elvis Presley i synteza stylistyczna
Śpiewak odzyskuje piosenkę
Hip-hop: subkultura globalna
Koniec epoki muzyki anglojęzycznej?
Rozdział 10 wyśpiewane i niewyśpiewane: śpiewacy i pieśni świata nieanglojęzycznego
Niemcy i kabaret
Francja i tradycja chanson
Umm Kulsum: głos Egiptu i świata arabskiego
Bollywood
42. równoleżnik: przekrój półkuli północnej
22. równoleżnik
Tytuł: Historia śpiewu
Autor: John Potter, Neil Sorrell
Wydawnictwo: Astraia
Format: A4, oprawa miękka
Język wydania: polski
ISBN / ISMN: 9788365686435
Kod wydawcy:
Wyświetlamy wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie sprawdzamy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.