Antoni Stolpe: Moment musical, Variations na fortepian - Mirosław Gąsieniec
Opis
Wariacje d-moll są (obok Sonaty d-moll) drugim cyklicznym dziełem fortepianowym Stolpego. Pochodzą z okresu berlińskich studiów kompozytora: na ich rękopisie widnieje data 28 lutego 1870 oraz miejsce powstania: Berlin. To dzieło młodzieńcze, składające się z tematu i dwudziestu jeden wariacji, z których ostatnią Stolpe określił mianem Finału. Utwór nie został doprowadzony do ostatecznego kształtu, kompozytor pozostawił w rękopisie liczne warianty kolejności wariacji, a ponadto wariacje nr 4 i 5 skreślił.
Autor opracowania niniejszego pierwodruku, Mirosław Gąsieniec, wybrał ostatecznie z rękopisu siedemnaście wariacji i zaproponował ich określoną kolejność, kierując się intencją stworzenia optymalnej architektoniki i dramaturgii cyklu. Wprowadził też drobne korekty do tekstu. Faktura całości jest zróżnicowana, zwraca uwagę świetne operowanie kontrapunktem oraz techniką imitacyjną. W finałowej wariacji opracowujący dokonał pewnych zmian fakturalnych, a także uprościł zapis w kodzie.
Dołączony do wydania Moment musical w rękopisie zachował się jako Allegro appassionato w tonacji c-moll, z datą 14 października 1869. To jeden z bardziej rozbudowanych utworów fortepianowych osiemnastoletniego Stolpego. Opracowując tę kompozycję, Mirosław Gąsieniec wprowadził kilka zmian o charakterze fakturalnym, dążąc do usunięcia nielicznych zauważonych „niezręczności” zapisu w tym młodzieńczym dziele. Nuty na fortepian, dla średnio-zaawansowanych.
Tytuł: Moment musical, Variations na fortepian
Autor: Antoni Stolpe, autor opracowania: Mirosław Gąsieniec
Notacja muzyczna: zapis nutowy
Instrument: fortepian
Stopień trudności: dla średnio-zaawansowanych
Seria: Strumento
Wydawnictwo: PWM
Format: 52 stron, N4 stojący (235x305 mm), oprawa miękka
Język wydania: angielski, polski
ISBN / ISMN: 9790274029890
Kod wydawcy: 12554
Atrybuty
Styl muzyczny | współczesna XX / XXI |
Wyświetlamy wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie sprawdzamy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.