Aktywność muzyczna a zmiany rozwojowe dziecka - Elżbieta Frołowicz
Opis
Publikacja Elżbiety Frołowicz - absolwentki Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki - porusza temat edukacji muzycznej na etapie wczesnoszkolnym, ważności muzyki w rozwoju każdego człowieka, szczególnie na początkowym etapie tego rozwoju.
Zobacz przykładowe strony w galerii produktu. Pomogą one określić poziom trudności. Znajdziesz tam również inne dodatkowe informacje.
Spis treści:
CZĘŚĆ PIERWSZA - TEORETYCZNE UMOCOWANIE PROBLEMATYKI BADAWCZEJ
1. Z problematyki teorii muzycznej edukacji wczesnoszkolnej
1.1 Kultura i kultura muzyczna
1.2.Kultura i edukacja - relacje konieczne, możliwe i życzeniowe ( w perspektywie wybranych ujęć pedagogicznych)
1.2.1. Edukacja w ujęciu klasyków pedagogiki kultury
1.2.2. Współczesne ujęcia pedagogiki kultury a szkolna edukacja muzyczna
1.3. Enkulturacja muzyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym
1.4. Wczesnoszkolna edukacja muzyczna jako obszar badań - perspektywa filozoficzna
1.4.1. Edukacja muzyczna jako edukacja estetyczna
1.4.2. Koncepcje praksjalnej filozofii edukacji muzycznej
1.5.W poszukiwaniu koncepcji wczesnoszkolnej edukacji muzycznej
2. Psychologiczne podstawy uczenia się muzyki przez uczniów klas młodszych - wybrane aspekty
2.1. Rozwój psychofizyczny i rozwój muzyczny - ustalenia terminologiczne
2.2. Czynniki warunkujące rozwój muzyczny dziecka
2.2.1. Aktywność jako czynnik rozwoju
2.2.2. Determinanty rozwoju muzycznego dziecka w młodszym wieku szkolnym - aspekt społeczny
2.3 Zmiany rozwojowe a wczesnoszkolna edukacja muzyczna
2.3.1. Rozwój umysłowy a wczesnoszkolna edukacja muzyczna
2.3.2. Rozwój fizyczny i motoryczny a wczesnoszkolna edukacja muzyczna
2.3.3. Rozwój sfery emocjonalnej i estetycznej a wczesnoszkolna edukacja muzyczna
2.3.4. Rozwój społeczno-moralny a wczesnoszkolna edukacja muzyczna
2.4. Modele zmiany rozwojowej a koncepcje rozwoju muzycznego dziecka
2.5. Rozwój muzyczny dziecka w młodszym wieku szkolnym
3. Teoria kształcenia muzycznego uczniów w młodszym wieku szkolnym w kontekście ich aktywności
3.1 Problemat aktywizacji procesu kształcenia w myśli pedagogicznej - ujęcie historyczne
3.2. Edukacyjne konteksty aktywności muzycznej uczniów klas I-III
3.2.1. Aktywność i jej rodzaje
3.2.2. Formy aktywności dziecka w wieku wczesnoszkolnym
3.2.3. Obszary aktywności muzycznej dziecka
3.2.4. Organizowanie aktywności ucznia na zajęciach muzycznych w klasach I-III - strategie aktywizujące w kształceniu muzycznym
3.3. Obecność nowych mediów w muzycznej edukacji wczesnoszkolnej
3.4. Elementy diagnostyki edukacji muzycznej wspierające rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym
CZĘŚĆ DRUGA - EMPIRYCZNA WERYFIKACJA AUTORSKIEJ KONCEPCJI WCZESNOSZKOLNEJ EDUKACJI MUZYCZNEJ
4. W kręgu rozwiązań metodologicznych
4.1. Założenia badawcze
4.2. Cel, przedmiot, problematyka i pytania badawcze
4.3. Sposoby gromadzenia materiału do badań
4.4 Organizacja procesu badawczego
4.5 Teren i warunki badań, próba badawcza
5. Aktywność muzyczna a zmiana rozwojowa dziecka w wieku wczesnoszkolnym w badaniach własnych
5.1. Stymulacja aktywności muzycznej a zmiana rozwojowa w zakresie kompetencji słuchowych i muzycznych umiejętności percepcyjnych
5.1.1. Kompetencje słuchowe (słuch wysokościowy)
5.1.2. Muzyczne umiejętności percepcyjne
5.1.3. Możliwości rozwojowe w badanym obszarze kompetencji muzycznych
5.2. Stymulacja aktywności muzycznej a zmiana rozwojowa w zakresie kompetencji wokalnych, wybranych umiejętności wykonawczych i rozumienia pojęć muzycznych
5.2.1. Kompetencje wokalne
5.2.2. Rozumienie pojęć muzycznych i wybrane muzyczne umiejętności wykonawcze
5.3. Umiejętność samooceny poziomu kompetencji muzycznych
5.4. Elementy enkulturacji muzycznej w środowisku rodzinnym a próby określenia własnego stosunku do muzyki
5.5. Kształcenie wczesnoszkolne z wyeksponowanym elementem aktywności muzycznej jako facylitator zmian w sferze społeczno-moralnej
5.5.1. Budowanie relacji opartych na empatii i rozumieniu Innego
5.5.2. Intensyfikacja rozwoju społeczno-moralnego w świetle wywiadów i obserwacji
5.6. Rozwój wyobraźni i wrażliwości muzycznej w działaniach twórczych
5.6.1. Wyobraźnia i wrażliwość muzyczna uzewnętrzniona poprzez werbalizację
5.6.2. Improwizacje twórcze na materiale muzycznym
5.7 Aktywność muzyczna a myślenie twórcze i wrażliwość estetyczna w działaniach plastycznych
6. Studium wyników. Podsumowanie.
Tytuł: Aktywność muzyczna a zmiany rozwojowe dziecka
Autor: Elżbieta Frołowicz
Stopień trudności:
Instrument:
Notacja muzyczna:
Wydawnictwo: Akademia Muzyczna w Gdańsku
Format: 432 str., 164x235 mm, miękka oprawa
Język wydania: polski
ISBN: 9788393341542
Wyświetlamy wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie sprawdzamy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.
Ewa
Bardzo ciekawa i pouczająca książka