Kategorie wpisów
Newsletter
Napiszemy do Ciebie o nowościach w nutach i książkach muzycznych.
Nuty na wiosnę - sprawdź nasze propozycje! 0
Nuty na wiosnę - sprawdź nasze propozycje!

Muzyczny powiew wiosny

Wiosna szczególnie inspirowała i inspiruje twórców. Zniewalające kolory i odgłosy przyrody zawarte w utworach są intrygującym odzwierciedleniem tego, co dzieje się wokół nas. Budząca się przyroda wznieciła twórczość kompozytorów, dzięki czemu możemy zatopić się w bogatym wiosennym repertuarze. Szczebiot wróbli, taniec motyli, opadająca rosa, wiosenny wiatr to wszystko znajdziemy m.in w muzyce programowej, gdzie treść wskazana jest poprzez tytuł. Fantazja słuchaczy prowadzona jest dzięki temu w określonym kierunku. Wiosenną dźwiękową aurę polecamy w poniższych odsłonach.

Klasyka na skrzypce i fortepian

Beethoven: Sonatas for Violin and Piano 1 opp. 12, 23, 24

Na początek Sonata skrzypcowa F-dur op. 24 "Wiosenna" Ludwiga van Beethovena, której zupełnie przypadkowo został przydzielony oddzielny opus. Pierwotnie miała mieć opus 23 razem z sonatą a-moll. Jednak partia skrzypcowa każdej z sonat została wydrukowana na papierze o różnych rozmiarach i tak przypadek zadecydował o oddzielnym opusie. Tytuł również nie był pomysłem samego kompozytora. To dzięki skojarzeniom jakie wywołała, została nazwana wiosenną. Sonata jest przykładem utworu traktującego skrzypce i fortepian po partnersku. Skrzypce przestały być wyłącznie instrumentem melodycznym. Charakter instrumentu spotęgowało zastosowanie przez kompozytora podwójnych i potrójnych chwytów oraz różnorodnej artykulacji. Beethoven umiejętnie wydobył ruchliwość i dynamiczność skrzypiec, dzięki czemu w chwilach dominacji fortepianu skrzypce przejmują funkcje harmoniczne. Dzieło pełne liryzmu, ciepła, spokoju z kilkoma akcentami gwałtownej burzy. Czyste uosobienie odradzającego się życia.

Zobacz w księgarni: Beethoven: Sonatas for Violin and Piano 1 opp. 12, 23, 24

Słynne dzieło w aranżacji na zespół instrumentalny

Jaka jest Wasza pierwsza myśl: utwór inspirowany wiosną to…. Pewnie znaczna część odpowie: “Wiosna” Antonio Vivaldiego! Bezsprzecznie jest to utwór, który wskakuje na podium. Znają go nawet Ci, którzy słysząc muzykę klasyczną przełączają stacje. Cykl “Cztery pory roku” z którego pochodzi ten koncert to klarowna i wyrafinowana harmonicznie muzyka. Ponadto jest to jeden z ok.220 koncertów napisanych przez Vivaldiego na skrzypce. Być może pomyślicie: Wow! Gość się nie obijał! - my tak właśnie pomyśleliśmy:), ale dodajmy jeszcze, że to nie jest ostateczna liczba ilości jego koncertów. Łącznie z koncertami na inne instrumenty wyszło ich blisko 450… Powróćmy jednak do samej “Wiosny” to ona jest tu głównym bohaterem.. zachowały się manuskrypty, które wyraźnie wskazują na jej ilustracyjny i programowy charakter. Tryle, staccata czy szesnastkowe pochody ilustrują śpiew ptaków, szum wody i powiew wiatru. Zanim jednak została wykreowana “moda na Vivaldiego” “Cztery pory roku” czekały niemal dwa stulecia na swoją sławę i tak do tej pory cieszą się popularnością.

Zwróćcie uwagę również na wspaniałą aranżację tego eleganckiego koncertu. “ Kaleidoscope” to seria, w której znajdziecie opracowanie dwóch tematów z “Wiosny” na zespół: skrzypce, pianino, perkusja, instrumenty dęte drewniane i blaszane. Nuty do prawie każdej kombinacji instrumentalnej. Powstały z myślą o niewielkich zespołach muzycznych.

 

Antonio Vivaldi - Cztery pory roku - Koncert 1 Wiosna (RV 269) Kaleidoscope: Antonio Vivaldi - Wiosna

Zobacz w księgarni:

Wiosna romantycznie

Zaglądamy do XIX wieku.... z epoki romantyzmu proponujemy walce, polki i kadryle Johanna Straussa (syna). Są to utwory lekkie, wirujące, idealne, by przywołać wiosenną aurę. Kolekcja utworów z serii World's Greatest Classical to wspaniałe nuty, a raczej księga (304 stron) z transkrypcjami 28 utworów i biografią kompozytora. Do tego dorzucamy "Odgłosy wiosny" op. 410 tego samego kompozytora w transkrypcji na skrzypce i fortepian i możemy przenosić się na bal do roku 1832, kiedy to odbyły się 772 wystawne bale. I tak z wirującą muzyką tanecznym krokiem wkraczamy w wiosnę.

Johann Strauss - Intermediate to Advanced Piano Solos Johann Strauss (Syn): Fruhlingsstimmen - Voices of Spring

Lutosławski dzieciom

Wiosna. 4 pieśni dziecięce na głos i orkiestrę kameralną

Istotną część twórczości Witolda Lutosławskiego stanowią utwory napisane do tekstów dedykowanych dzieciom. Taki repertuar został przez kompozytora dwojako nazwany. I żeby rozjaśnić nieco temat, wytłumaczymy na czym polega różnica. Piosenki dziecinne Witolda Lutosławskiego są to takie piosenki, których wykonawcami i słuchaczami są dzieci. Inna nazwa to piosenki dla dzieci - takie skierowane są do młodych odbiorców, ale przeznaczone do wykonywania przez profesjonalnych muzyków. Takim przykładem jest “Wiosna”, czyli 4 pieśni dziecięce na głos (mezzosopran) i orkiestrę kameralną. Utwór o wysokim poziomie artystycznym, ale mieszczący się w możliwościach odbioru małych słuchaczy. Skomponowany został do wierszy dwóch autorów.

Zobacz w księgarni: Wiosna. 4 pieśni dziecięce na głos i orkiestrę kameralną

 

 

Wiosna z jazzem

Nikki Iles - Jazz In Springtime

"Jazz in Springtime" to kolekcja 9 utworów słynnej pianistki jazzowej Nikki Iles, która poprzez swoje ukochane standardy jazzowe zabierze Was w muzyczną, wiosenną podróż. W środku znajdziecie utwory zróżnicowane stylistycznie od swingu po folk, sambę czy współczesny jazz. Inspiracją dla artystki były największe jazzowe gwiazdy jak Oscar Peterson czy Keith Jarrett. Sympatie odbiorców Nikki Iles zaskarbiła sobie radosną naturą. Album skierowany jest do średnio-zaawansowanych wykonawców. Do książki dołączona jest płyta CD z pełnymi nagraniami.

Zobacz w księgarni: Nikki Iles - Jazz In Springtime

 

Wiosna magicznie

Naoko Ikeda: The Blue Bird

"The Blue Bird" Naoko Ikeda. Ta muzyka przeniesie Was w hipnotyzujący świat małego niebieskiego ptaszka. Pozycja idealna dla dzieci, które dobrze czują się przy klawiaturze fortepianu, albo dla starszych, którzy pragną zagrać coś bardzo ekscytującego, ale jednocześnie łatwego i efektownego. Kompozycje te inspirowane są sztuką teatralną Maurice Maeterlinck'a. Niezwykle mocno działają na wyobraźnię. Są niczym opowiadanie bez słów. Granie ich daje mnóstwo satysfakcji i przyjemności. Faktura i konfiguracje dźwięków budują poczucie bezpieczeństwa i błogości. Kończąc pierwszy utwór pozostaje nieodparta chęć zagrania kolejnego. Tak, jak podczas czytania interesującej książki, kiedy to przewraca się kolejne kartki, by dowiedzieć się co dalej..... Utwory są różnorodne pod względem charakteru, do którego wprowadza krótka notka pod każdym tytułem. Kompozycje napisane w sposób prosty. Ponadto kompozytorka posłużyła się efektownymi technikami wykonawczymi typu przekładanie rąk, glissando, dzięki którym kompozycje są jeszcze bardziej ciekawe. 

Zobacz w księgarni: Naoko Ikeda: The Blue Bird

 

Recital Suite Series: Dennis Alexander

“Spring Promises” Dennisa Alexandera to suita podzielona na charakterystyczne części zatytułowane w obrazowy sposób. Pierwsza część „A Garden's Promise” zawiera liryczną linię melodyczną nad sekwencją akordów z opadającą linią basu. Przedstawia piękno kwiatów, które pojawiają się wraz z cieplejszą pogodą. Staccato pojawia się w drugiej części "Soft Rains". Zaś część końcowa -„Spring Fever!” wykorzystuje pozycję prymy i akordy drugim przewrocie. Akordy staccato przeplatają się z bardziej lirycznymi liniami, aby zapewnić kontrast.

Zobacz w księgarni: Recital Suite Series: Dennis Alexander

 

 

Wiosna na 4 ręce 

Wiosną o zaraniu op. 8 - Stanisław Niewiadomski

Na koniec polski powiew wiosennego wiatru zawarty w albumie z utworami na 4 ręce "Wiosną o zaraniu" op. 8 Stanisława Niewiadomskiego. Są to utwory inspirowane dziełami wybitnych polskich kompozytorów tj. Fryderyk Chopin, czy Stanisław Moniuszko. Zbiór zawiera, także kompozycje samego autora, który sam z pochodzenia nie był Polakiem (ale zamieszkał w Warszawie po objęciu stanowiska profesora w Państwowym Konserwatorium Muzycznym). Utwory Stanisława Niewiadomskiego z tego albumu są napisane w lekkim, wiosennym klimacie. Niech Was tylko nie zmyli napis "łatwe" - "łatwe" w tym przypadku nie oznacza dla początkujących. Instrumentalista musi już posiadać technikę oraz biegłość czytania nut. Głos pierwszy zawiera mnóstwo momentów wymagających odpowiedniej techniki np. pochody dwudźwięków. Elementem sprawiającym, że utwory nie zniechęcą młodego instrumentalistę podczas czytania to częste zastosowanie paraleli w oktawach.

Zobacz w księgarni: Wiosną o zaraniu op. 8 - Stanisław Niewiadomski

 

Niech fruną do Was wiosenne dźwięki! Życzymy Wam pięknej muzycznej wiosny!

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl