do kasy suma: 0,00 zł

        Wyszukiwarka zaawansowana
Kategorie wpisów
Jak wychować dzieci i młodzież do słuchania muzyki klasycznej? 0
Jak wychować dzieci i młodzież do słuchania muzyki klasycznej?

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina czyni krok w dobrą stronę - wspierając wszystkich nauczycieli muzyki w szkolnictwie powszechnym przez organizację I Ogólnopolskiej Konferencji dla Nauczycieli Muzyki Szkół Powszechnych. Konferencja będzie miała miejsce w dniach 8-9 grudnia 2017 w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach.
Zaproszenie na konferencję kierowane jest przede wszystkim do nauczycieli muzyki w "zwykłej podstawówce". Za główny temat obrano natomiast słuchanie muzyki klasycznej oraz sposoby przybliżania jej uczniom. Na stronie organizatorów czytamy:  słuchanie ze zrozumieniem najważniejszych muzycznych „lektur” jest, obok wykonywania muzyki, najważniejszym celem szkolnej edukacji muzycznej. Oprócz pobudzania uczniów do aktywności muzycznych, ma ona bowiem także wychowywać przyszłe pokolenia melomanów.

To ogromny krok w kierunku umuzykalnienia dzieci i zmiany obrazu lekcji muzyki w szkole. Podczas konferencji odpowiedź na pytanie W jaki sposób wychowywać do słuchania muzyki zastanawiać się będą doświadczeni edukatorzy muzyczni, artyści, muzykolodzy, krytycy i dziennikarze muzyczni. Organizatorzy połączyli od razu teorię z praktyką, prezentując podczas wykładów i warsztatów wybrane utwory najważniejszych polskich kompozytorów. Ma to pozwolić lepiej poznać ich twórczość, ale także wskazać sposoby pracy gotowe do przeniesienia na zajęcia szkolne. Same warsztaty pomyślane zostały jako prezentacje konkretnych sposobów pracy z wybranymi utworami muzycznymi i stanowią uzupełnienie dla materiałów dostępnych na stronach internetowych i w aplikacjach multimedialnych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina i Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, w tym m.in. Muzykoteki Szkolnej.

Jeżeli chcesz zgłosić swój udział w konferencji prześlij wypełniony formularz zgłoszeniowy na adres edukacja@nifc.pl.
Formularz zgłoszeniowy dostępny jest >>> tutaj
Koszt udziału wynosi: 150 zł
Termin zgłoszeń upływa 19 listopada 2017 r.

Poniżej prezentujemy plan konferencji:
8 grudnia
10.00 – otwarcie konferencji: Dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina dr Artur Szklener
10.15-11.00 – recital fortepianowy Janusza Olejniczaka
w programie: mazurki Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego
11.15-12.15 – wykład inauguracyjny
Po co nam muzyka klasyczna?
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat status muzyki artystycznej zmienił się drastycznie: z europejskiego wzorca narzucanego przez elity stała się jednym z wielu powszechnie dostępnych form sztuki muzycznej. Oznacza to jednak konieczność nowego modelu kształcenia, nastawionego już nie na wszczepianie oficjalnego wzorca, lecz na kształtowanie wrażliwości i wiedzy, pozwalających na pogłębiony, intelektualny i emocjonalny kontakt z muzyką. Oznacza to więc zarazem bardzo wysokie wymagania względem kompetencji nauczyciela. O kształceniu nastawionym na muzykę samą i jej możliwe miejsce w świecie doświadczeń ucznia opowie prof. Krzysztof Moraczewski.
12.30-14.00 – wykład z warsztatem
Pielęgnowanie wrażliwości. Jak słuchać muzyki Chopina w szkole?
Muzyka Chopina jest lekcją wrażliwości. Wrażliwości, którą trzeba w sobie pielęgnować przez całe życie. Jak rozpocząć budowanie trwałej relacji z utworami Chopina i jak nie znieczulić się na ich urok? W towarzystwie wybitnego chopinisty – Janusza Olejniczaka – wyruszymy na poszukiwanie sposobów efektywnego spotykania uczniów z wybranymi dziełami Chopina.
prowadzenie: Paweł Siechowicz i Janusz Olejniczak
15.00-16.30 – wykład z warsztatem
Między tradycją a nowoczesnością. Szymanowskiego sposób na tradycję
Karol Szymanowski do dziś może stanowić wzór nowoczesnego podejścia do muzycznych tradycji. Jego recepta brzmi prosto. Krok pierwszy: dobrze poznać tradycję muzyczną. Krok drugi: twórczo wykorzystać jej elementy do stworzenia autorskiej wypowiedzi. W jaki sposób zrealizować oba te kroki z uczniami?
prowadzenie: dr hab. Tomasz Nowak, Natalia Czekała
16.30-17.00 – przerwa kawowa
17.00-17.30 – recital Joanny Freszel
w programie: piosenki i pieśni Witolda Lutosławskiego
17.30-18.30 – wykład z warsztatem
Od piosenki do pieśni – kiedy muzyka rośnie razem z dzieckiem. Lutosławski dla najmłodszych i trochę starszych
Utwory dziecięce Witolda Lutowskiego są bardzo różnorodne. Niektóre nadają się do wykonania przez dzieci, inne powstały z myślą o małych słuchaczach, są też takie, które dorosłemu odbiorcy przypominają o tym, że kiedyś był dzieckiem. Jego twórczość może więc towarzyszyć uczniom na różnych etapach ich rozwoju. Jak poprzez działania muzyczne i teatralne wprowadzić uczniów w świat muzyki Lutosławskiego?
prowadzenie: Grzegorz Michalski, Jolanta Denejko oraz Joanna Freszel
18.30-19.30 – prezentacja aplikacji multimedialnych i publikacji książkowych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina i Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, w tym portalu Muzykoteka Szkolna oraz programów do nauki muzyki
21.00-23.00 – zabawa taneczna z warsztatem tańców tradycyjnych
Janusz Prusinowski Kompania wraz z dwójką tancerzy zadbają o to, żeby na koniec dnia konferencyjnych obrad wprawić wszystkich w jak najlepszy nastrój. Zabawa w rytmie tradycyjnej polskiej muzyki animowana przez doświadczonych tancerzy będzie okazją do integracji i wytchnienia po intelektualnym wysiłku.

9 grudnia
10.00-11.30 – panel dyskusyjny
Jak nie stracić powagi i humoru na lekcjach muzyki?
Muzyka mówi o sprawach życia i śmierci, ale także o miłości, radości czy smutku w niezliczonej ilości odcieni. Nie można też zapomnieć, że dzieła, które uznajemy dziś za klasyczne, niejednokrotnie komponowane były dla rozrywki. Muzyka jest więc niezwykle ważnym, obok innych dziedzin sztuki i humanistyki, elementem kultury.
paneliści: Kamila Stępień-Kutera, Agata Kwiecińska, Aleksander Laskowski
12.00-13.30 – prezentacja dobrych praktyk
przedstawienie lekcji nagrodzonych w konkursie „Klasyka w klasie. Najlepsza lekcja o muzyce poważnej” organizowanym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
13.30-15.00 – wykład z warsztatem
Penderecki i awangarda. Słuchanie na nowo
Powojenna awangarda szła na przekór przyzwyczajeniom słuchaczy. Utwory należących do niej twórców – w tym Krzysztofa Pendereckiego – mogą więc stanowić szkołę estetycznej otwartości. Jak podjąć rzucane przez nią wyzwanie?
prowadzenie: prof. Iwona Lindstedt i Piotr Tabakiernik
15.30-16.00 – zamknięcie konferencji połączone z krótkim recitalem
16.00-19.00 – wycieczka do Żelazowej Woli dla chętnych

Jakie pomoce dla nauczycieli znajdziesz w naszej Księgarni?
Scenariusze zabaw i pomoce dydaktyczne znajdziesz w kategorii >>> rytmika dla dzieci
Materiały metodyczne >>> metodyka
Materiały do pracy z BumBumRurkami zamieściliśmy w kategorii >>> nuty na Bum Bum Rurki

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl