Wydawnictwa

Camille Saint-Saëns - portret w 100. rocznicę śmierci

Sylwetka Camille Saint-Saëns (1835 – 1921) z okazji setnej rocznicy śmierci kompozytora

Saint Saens Camille portret

„Każdy kto ma do czynienia z muzyką Saint- Saënsa zostaje wciągnięty przez piękno, jasność i szczerość jego muzyki”

Rok 2020 roku należał do Beethovena. Świat muzyki skupił się na 250 urodzinach kompozytora, dzięki czemu powstało mnóstwo wspaniałych inicjatyw. 2021 to idealny czas na przybliżenie sylwetki kolejnego wybitnego twórcy: Camille’a Saint-Saëns’a. W grudniu przypada 100. rocznica śmierci kompozytora. Niezaprzeczalnie Saint-Saëns jest nadal jednym z najbardziej niedocenianych kompozytorów. Tak więc najwyższy czas, aby zwrócić na niego uwagę przybliżając jego osobowość, a także jego pracę.

Kariera Saint-Saënsa była wyjątkowo długa. Swój pierwszy publiczny koncert z orkiestrą dał w wieku dziesięciu lat, a ostatni w roku swojej śmierci (miał 80 lat). Jest jednym z największych kompozytorów, jakiego kiedykolwiek miała Francja. Jest również określany największym organistą, jakiego kiedykolwiek widział świat. Był bezkonkurencyjny na organach i podobnie niezrównany na fortepianie. Jego talenty nie znały granic.

Saint-Saëns znał kilka języków, grał i dyrygował własnymi utworami. W oczach cudzoziemców stanowił wcielenie dobrego smaku i jakości w muzyce francuskiej. Zawsze był tym, na którego był popyt. Każdy jego występy jako pianisty czy organisty przyciągał tłumy. Saint-Saëns zyskał światową popularność szczególnie w Stanach Zjednoczonych i Anglii, gdzie był wysoko ceniony. Otrzymał francuskie i brytyjskie wyróżnienia, a także doktoraty honoris causa szkół Ivy League, takich jak Oxford i Cambridge.

Saint Saens Camille Karnawal Zwierzat

Niestety jednocześnie kompozytor był również atakowany i krytykowany, ale umiał doskonale sobie z tym poradzić. Posiadał niezwykle cięty język i wyraźne upodobanie do polemik, przez co gazety chętnie gościły go na swoich łamach. Ostrość riposty Saint-Saëns’a sprawiała, że niewielu odważyło się na bezpośrednią konfrontację z kompozytorem. Jednym z poważniejszych konfliktów kompozytora była niezgoda z Claude'm Debussy'm. Panowie toczyli zawziętą „wojnę” ,a ich rywalizacja trwała latami.

Gdy zmarł miał swoich wielbicieli i obrońców, ale byli oni mniej głośni niż jego krytycy. Reynaldo Hahn, który pozostał mu wierny, piętnaście lat po jego śmierci powiedział, że został "pogrzebany w zapomnieniu, zamurowany w milczeniu”. Dziwił się, że całe pokolenie muzyków go ignoruje. Ten stan trwał przez lata.

Muzyka Camille Saint-Saënsa

Saint Saens Camille rysunek

W swoich kompozycjach nigdy nie osiadł na konkretnym instrumencie lub formie. Pisał praktycznie we wszystkich gatunkach. Wśród jego dzieł znajdziemy: symfonie, opery, koncerty, pieśni chóralne, muzykę kameralną, a także solowe utwory fortepianowe. Łącznie ponad 300 utworów, lecz dzisiaj ponad połowa utworów jest niemal całkowicie zapomniana. Przykładem są opery: z czternastu jakie stworzył, wykonuje się co najwyżej „Samson et Dalila”.

Camille Saint-Saëns inspirował się dziełami zarówno francuskich kompozytorów takich jak Couperin i Rameau oraz niemiecko-austriackich od Bacha po Beethovena. Jego styl jest charakterystycznie niejednorodny. Zawiera niezwykle szeroką paletę niuansów zapożyczonych z przeszłości muzycznej lub muzyki współczesnej krajowej i zagranicznej. To nie przypadek, że opisał siebie jako eklektycznego.

Komponowanie Saint- Saëns’a można porównać do rzemiosła. Nie przypominało oczekiwania na inspiracje. Stąd tak monumentalna ilość skomponowanych utworów. Początkowo był potępiony we Francji, ale entuzjazm za granicą doprowadził do uznania w swojej ojczyźnie. Zmieniło się to po 1900 roku, gdy jego muzyka była coraz bardziej marginalizowana w obliczu awangardy Debussy’ego, Ravela lub Strawińskiego.

Jego niezależność została udokumentowana przez własne artykuły i eseje, w których wielokrotnie opowiadał się za niedocenianymi utworami i kompozytorami lub przeciwko przesadnym modom i podziwowi.

Ciekawostki na temat kompozytora:

Wsparcie Liszt’a

Zanim dołączył do Konserwatorium Paryskiego nazwisko Saint-Saëns zaczęło stawać się rozpoznawalne we francuskich kręgach muzycznych. To właśnie dzięki jego ogromnemu talentowi udało mu się spotkać Franza Liszta, który często go chwalił i określał Saint-Saënsa jako największego żyjącego organistę.

Był nie tylko muzycznym geniuszem

Saint Saens Camille portret

Niezwykłe zdolności kompozytora objawiły się we wczesnym dzieciństwie. Jako mały chłopczyk wykazywał ogromny talent muzyczny oraz nadzwyczajne uzdolnienia matematyczne. W wieku siedmiu lat nauczył się czytać i tłumaczyć teksty z łaciny i greki, a także potrafił przy niewielkim wysiłku rozwiązywać algebrę oraz zadania z fizyki. Nauka szła mu gładko, bez przymusu. Ciekawość, talent oraz pracowitość, a do tego fenomenalna pamięć, to cechy małego Camille’a. Niestety skutkiem ubocznym tak przeżywanego dzieciństwa był brak kontaktu społecznego z grupą rówieśniczą, co doprowadziło do późniejszego dożywotniego dystansu w kontaktach z ludźmi.

Tragedia Saint-Saënsa

Kompozytor przeżył ogromną osobistą tragedię. W 1878 roku dwóch jego synów straciło życie - w odstępie 6 tygodni od siebie. Jeden wypadł przez okno, drugi zaś utonął. Ten smutny okres w jego życiu doprowadził do skomponowania dwóch znaczących dzieł: Danse macabre (1875) i Samson et Dalila (1878).

Karnawał zwierząt był żartem

Saint-Saens napisał swój słynny "Karnawał zwierząt" jako kompletny żart. Saint-Saëns był znany jako poważny człowiek i dlatego nie chciał być związany z tą kompozycją. Krótko po premierze Saint-Saens jasno dał do zrozumienia, że nie chce, aby pełna kolekcja utworów została wykonana. Pozwolił tylko na Le Cygne (Łabędź) napisaną na wiolonczelę i fortepian. Dopiero po jego śmierci dzieło wykonano w całości, po raz pierwszy w 1922 roku.

Saint Saens playlista Alenuty.pl

Pierwszy kompozytor muzyki filmowej

Pierwszym filmem ze ścieżką dźwiękową była produkcja „Zabójstwo księcia Gwizjusza” z 1908 roku w reżyserii Andre Calmettesa. Muzykę do tego filmu skomponował Camille Saint-Saëns. Epizod filmowy w życiu Saint-Saëns otworzył erę wybitnych kompozytorów tworzących na potrzeby kina. Z czasem Saint-Saens rozwinął swoją muzykę skomponowaną do filmu i wykonywał ją na całym świecie na różne, często niecodzienne sposoby - od pełnych partytur orkiestrowych po solówki fortepianowe i choreograficzne występy taneczne.

Uwielbiał podróżować

Ze względu na swoją światową sławę Saint-Saëns miał okazję podróżowania po świecie w czasie, gdy transport międzynarodowy nie był jeszcze zaawansowany. Uznawano to za nie lada wyczyn. Saint-Saëns zwiedził każdy kontynent poza Australią i Antarktydą. Podczas swoich podróży interesował się krajami Afryki Północnej: Egiptem i Algierią, co zainspirowało go do skomponowania Piano Concerto No. 5, Op.103 zatytułowanego Egipcjanin. W późniejszych latach zdecydował się osiedlić w Algierii, gdzie ostatecznie zmarł.

Nuty Camille’a Saint-Saëns’a w księgarni Alenuty.pl

Karnawał zwierząt - ciekawe wydania

Nuty z utworami Saint - Sëans'a - niezwykła różnorodność

Havanaise op. 83 for Violin and Piano Sonate pour clarinette et piano op. 167 Sonate pour Basson et Piano  Saint-Saens en treize morceaux pour piano

Zobacz w księgarni:

Inne nuty Camille'a Saint-Saëns'a znajdziesz TUTAJ

Odkryj na nowo tego wspaniałego kompozytora! To jest jego rok:)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl